ISL 2
Analisis kepentingan perpaduan dan integrasi dalam
konteks hubungan etnik di Malaysia.
Jawapan :
Kepentingan perpaduan ini boleh
dikaitkan kepada 3 elemen utama dalam memastikan pembangunan dan perpaduan di
Negara kita terus dikekalkan dan dipelihara. 3 elemen dalam perpaduan dan
integrasi itu ialah dari segi ekonomi, budaya dan keselamatan. Dari segi
ekonomi, perpaduan dan integrasi dalam pelbagai etnik di Malaysia sangat
penting dalam memberi peluang kepada setiap golongan etnik untuk menceburi
bidang ekonomi tanpa sebarang halangan. Setiap golongan etnik di Negara ini
layak untuk menjalankan sebarang aktiviti berteraskan ekonomi tanpa halangan
daripada sesiapa pun kerana mereka semua adalah rakyat Negara ini. Keadaan
ekonomi yang stabil juga hanya boleh diperolehi dengan adanya perpaduan antara
kaum ini kerana tiada sebarang pergaduhan dan perpecahan antara kaum yang boleh
menggugat ekonomi Negara. Seterusnya, menghapuskan penguasaan satu ekonomi
untuk satu kaum sahaja. Semua kaum layak untuk menguasai ekonomi dengan usaha
masing-masing dan berjaya dengan kerjayanya. Seperti pada zaman sebelum era
kemerdekaan, kaum yang menguasai ekonomi adalah merupakan kaum Cina yang
kebanyakannya menetap di kawasan bandar-bandar besar. Kaum Cina ini telah
dilatih untuk memegang ekonomi dan sehingga sekarang buktinya jelas kelihatan
bahawa ekonomi Negara kita masih dipegang oleh kaum Cina. Oleh itu, pendekatan
kerajaan sekarang untuk memastikan kaum lain juga boleh memegang ekonomi dengan
meningkatkan penguasaan orang kaum Melayu dalam bidang ekonomi supaya orang
Melayu tidak terus membiarkan orang-orang Cina menguasai ekonomi Negara kita.
Akhir sekali, dengan adanya perpaduan ini, ia dapat menjana ekonomi negara dengan pelaburan dari
pelbagai bidang. Ini kerana, perpaduan dapat memberi manfaat kepada Negara
dalam perkembangan ekonomi Negara. Tanpa adanya perpaduan yang kita kecapi ini
kemungkinan besar Negara kita tidak akan membangun dengan pesat seperti ini.
Selain kepentingan dari aspek
ekonomi, aspek budaya juga memainkan peranan yang sangat penting. Aspek budaya
ini mempunyai kepentingannya yang tersendiri dan harus dipelihara dalam
hubungan etnik supaya dapat menjamin kesejahteraan hidup bersama dalam
masyarakat majmuk. Antara kepentingan perpaduan dalam aspek budaya ialah mewujudkan
budaya yang pelbagai dalam Negara. Seperti yang kita ketahui, Negara Malaysia
terdiri daripada rakyat yang berbilang kaum dan masyarakat di Negara ini
mempunyai pelbagai budaya, adat dan agama. Dengan adanya perpaduan dari aspek
budaya ini, ia akan dapat mengeratkan lagi hungan sesama etnik di Negara kita.
Selain itu, dengan adanya perpaduan yang sangat mantap ini, ia akan dapat
merapatkan lagi jurang perbezaan antara kaum dan seterusnya melahirkan
masyarakan berbilang etnik yang hidup bersama dengan aman dan harmoni. Di
samping itu, perpaduan ini juga akan dapat menghapuskan sikap pentingkan kaum
sendiri. Semangat pentingkan kaum sendiri ini ialah seperti mengagung-agungkan
budaya kaum masing-masing dan tidak mahu bekerjasama dalam apa juga aktiviti.
Sebagai contoh, etnik kaum Melayu tidak dapat menerima kehadiran etnik kaum
lain dengan memulaukan etnik kaum lain ini tanpa memberi bantuan sekiranya
mereka dalam kesusahan. Perbuatan ini sama sekali tidak relevan lagi pada masa
kini kerana masyarakat Malaysia sudah hidup aman dan harmoni dalam etnik yang
berbilang kaum tanpa ada perbezaan budaya kerana semua etnik ini merupakan
rakyat Malaysia. Akhir sekali, kepentingan perpaduan dari segi budaya ini
adalah untuk mewujudkan kefahaman tentang budaya yang berbeza dalam kalangan
rakyat Malaysia yang berbilang etnik. Setiap masyarakat di Malaysia haruslah
mempelajari budaya dan adat etnik yang terdapat di Malaysia supaya benar-benar
memahami budaya masyarakat Negara ini. Dengan itu, kita semua akan dapat
menjaga keharmonian perpaduan antara kaum di Negara kita dan dapat mengelakkan
daripada berlakunya peristiwa yang tidak diingini.
Di samping itu, perpaduan dalam
kalangan pelbagai etnik di Negara kita haruslah dikekalkan untuk menjamin
keselamatan Negara kita pada masa sekarang dan akan datang. Ini adalah untuk
mengelakkan berulangnya perkara yang tidak diingini seperti rusuhan kaum pada
13 mei 1969 yang telah berlaku di Negara kita. Kesan daripada rusuhan ini kita
dapat lihat betapa ramai masyarakat Negara kita yang mati dalam peristiwa
berdarah ini. Oleh itu, pentingnya perpaduan dalam kalangan etnik di Negara
kita adalah untuk memastikan perkara yang sama ataupun pergaduhan yang
melibatkan kaum berlaku lagi di Negara kita untuk mengelakkan daripada
berlakunya perkara yang tidak diingini. Selain itu, keharmonian ini juga
mestilah dikekalkan untuk melahirkan perasaan cintakan tanah air dan sanggup
berkorban untuk Negara kita Malaysia. Semangat cintakan tanah air ini mestilah
wujud dalam diri setiap kumpulan etnik di Negara kita bagi memastikan kesemua
golongan etnik ini mempertahankan keselamatan Negara. Akhir sekali, perpaduan
dalam kalangan etnik di Negara ini akan dapat mengukuhkan lagi keselamatan
Negara daripada luar dan dalam Negara. Negara kita haruslah dipertahankan
kedaulatannya daripada segala bencana yang melibatkan pergaduhan dan
pertumpahan darah bagi memastikan Negara kita akan terus membangun dan berjaya
mencapai wawasan 2020 dan mengekalkan perpaduan Negara kita Malaysia.
ISL KE -3
TARIKH: 17 JANUARI 2011
ISL 3: HASILKAN CARTA GARIS MASA TENTANG PROSES
PEMBENTUKAN MASYARAKAT PLURALISTIK DI ALAM MELAYU
Pengenalan
Pluralisme:
ideologi yang menyama-ratakan kepercayaan dan pegangan yang berbeza dalam
masyarakat
Pluraliti: wujudnya
kepelbagaian bangsa, agama di suatu tempat pada satu masa secara semulajadi –
masyarakat Melaka
Pluralistik:
wujudnya kepelbagaian bangsa, agama di suatu tempat pada satu masa secara
dirancang dipaksakan oleh pihak-pihak tertentu yang berkepentingan – era
penjajah British
Garis
Masa
Zaman Sebelum Singapura
(Sebelum 1399 / 1400M
(Sebelum 1399 / 1400M
Sang
Nila Utama ke Temasik lalu membuka Singapura
Zaman Singapura dan
Pasai/Samudera
(Sebelum 1399/1400M)
(Sebelum 1399/1400M)
Sang
Nila Utama (bergelar Sri Tri Buana), Raja Singapura yang pertama
Manusia
berpindah untuk memenuhi keperluan hidup
dan pelbagai tujuan lain
Masyarakat
yang menetap di Kepulauan Melayu
berpindah dari satu pulau ke satu pulau lain atau ke tanah besar untuk
mencari rezeki, berniaga, berperang, berkahwin dsb seterusnya menjalin hubungan
etnik yang baik dengan komuniti pedagang dan bukan pedagang
Zaman Melaka
(1399/1400M – 1511M)
(1399/1400M – 1511M)
Melaka
muncul sebagai empayar yang kuat dan telah mewarisi tradisi sosio politik yang
dimainkan oleh Srivijaya dan Majapahit
Mempunyai
sebuah pelabuhan entrepot yang maju dan memainkan peranan penting sebagai
pusat penyebaran agama Islam yang
penting
Zaman Melaka
(1399/1400M – 1511M)
(1399/1400M – 1511M)
Negeri
Melaka menjadi pusat kemasyarakatan dan perkembangan ajaran agama Islam yang
termasyhur di rantau Alam Melayu
Institusi
istana telah dijadikan pusat pengajian dan penyebaran Islam
Penyebaran
agama Islam telah dijalankan secara giat melalui perdagangan dan peluasan
wilayah
Para
pendakwah dihantar ke negeri-negeri jajahan Melaka untuk menyebarkan Islam
Hubungan
etnik telah diwujudkan dengan masyarakat China, India, Arab dan Eropah melalui
aktiviti perdagangan
Zaman Melaka
(1399/1400M – 1511M)
(1399/1400M – 1511M)
Perhubungan
rapat antara masyarakat asing dan penduduk tempatan sehingga mewujudkan proses
asimilasi antara kehidupan kedua-dua masyarakat
Proses
asimilasi (perdagangan dan perkahwinan) serta penyerapan budaya masyarakat
tempatan sangat penting untuk membentuk satu kelompok baharu yang mempunyai
kebudayaan dan identiti yang sama.
Zaman Johor
(1511M – 1612M)
(1511M – 1612M)
Peranan
kerajaan Johor dimulakan selepas kejatuhan Melaka
Peranan
yang dimainkan oleh kerajaan Johor adalah kesinambungan daripada pemerintahan
kerajaan Melaka
Kesan
Pembentukan Masyarakat Pluralistik Alam Melayu
Bahasa,
kesusasteraan dan kesenian
Pendidikan
Budaya
REFLEKSI
:
Melalui
latihan minggu yang ke-3 ini, saya dapat mengetahui mengenai garis masa
masyarakat pluralistik di Negara kita iaitu Malaysia. Daripada latihan ini juga
saya dapat mengetahui dengan lebih mendalam lagi mengenai sejarah masyarakat di
Negara ini dengan lebih mendalam lagi.
Selain itu, latihan ini juga dapat
meningkatkan lagi kefahaman saya tentang masyarakat pluralistik dan masyarakat
pluraliti kerana kedua-dua perkataan ini memberi makna dan juga maksud yang
berbeza. Dengan ini, saya dapat memahami setiap maksud daripada istilah-istilah
yang digunakan ini.
ISL KE- 4
TARIKH:
24 JANUARI 2011
ISL
4: ANALISIS FAKTOR – FAKTOR SEJARAH YANG
TELAH MENYULITKAN PROSES PENCAPAIAN PERPADUAN DI MALAYSIA SEBELUM 1970.
Perpaduan dapat
diertikan sebagai hubungan erat bersifat toleransi yang diwujudkan secara sengaja dalam kalangan
kaum dan etnik yang berbeza untuk mencapai matlamat bersama secara jujur dan ikhlas. Dalam kata lain perpaduan adalah proses
menyatupadukan seluruh masyarakat untuk membentuk satu
identiti dan nilai bersama serta perasaan cinta dan banggakan
negara.
Integrasi dirujuk
kepada proses penyatuan masyarakat berbilang kaum, daerah dan wilayah tempat tinggal, budaya,
adat resam, cara hidup, latar belakang, kepercayaan dan pegangan agama yang berlainan untuk menjadi satu entiti yang terikat oleh norma
dan nilai murni masyarakat sejagat demi mencapai tujuan
dan kepentingan bersama secara adil dan saksama.
MASALAH PERPADUAN DAN INTEGRASI NASIONAL
Perpaduan
rakyat menjadi satu cabaran utama yang dihadapi oleh Kerajaan Malaysia. Isu perpaduan adalah utama
dari sembilan cabaran untuk mencapai matlamat Wawasan 2020 yang berbunyi
”Mewujudkan bangsa Malaysia yang bersatu padu yang mempunyai matlamat yang serupa dan boleh dikongsi bersama, berintegrasi di peringkat
Wilayah dan antara kaum, berasaskan persamaan hak dan
keadilan”
Cabaran ini berkait
dengan cabaran ke lima yang berbunyi ”Mewujudkan masyarakat liberal dan bertolak ansur dengan
rakyat pelbagai kaum bebas mengamalkan adat, kebudayaan dan kepercayaan agama masing-masing dan pada masa yang sama meletakkan
kesetiaan mereka kepada negara’. Cabaran ini berkait pula
dengan cabaran ke tujuh iaitu untuk ”Mewujudkan masyarakat
berbudi dan berbudaya penyayang” iaitu sistem sosial yang lebih mementingkan
masyarakat daripada diri sendiri dan kebajikan insan tidak
berkisar kepada individu tertentu sahaja.
HALANGAN DAN
KESUKARAN UNTUK PERPADUAN DAN INTEGRASI
Terdapat
beberapa faktor sejarah yang menyulitkan proses pencapaian perpaduan di
Malaysia.
Di
antaranya ialah;
-
Agama dan kebudayaan: Setiap kumpulan etnik mempunyai agama dan kebudayaan yang
berlainan. Setiap kaum pula mempunyai adat resam, bahasa, kesenian, budaya dan
sistem nilai yang berbeza. Masing-masing kurang mengenali dan memahami dan
seringkali menganggap mereka sahaja yang terbaik. Sikap ini menguatkan perasaan
buruk sangka yang menghalang pergaulan baik antara pelbagai kaum.
- Dasar
Penjajah British: Penjajah British mengamalkan dasar pecah dan perintah yang menjarakkan
kumpulan-kumpulan etnik demi kepentingan dan keselamatan mereka sendiri.. Penjajah
sengaja menentukan status dan peranan yang berlainan bagi kaum yang tertentu. Interaksi
antara kaum menjadi terbatas dan lahirlah sikap prasangka negatif yang kukuh
antara rakyat tempatan yang berbilang etnik.
-
Sistem pendidikan, persekolahan dan bahasa yang berlainan: Laporan Razak
menyebut bahawa tiada satu sistem pendidikan nasional di Tanah Melayu di mana
setiap etnik lebih gemar
menghantar anak mereka ke sekolah yang menggunakan bahasa ibunda masing- masing. Kurikulum
yang digunakan juga tidak sama. Ada pula yang berpusat ke negara nenek moyang mereka, tidak
terdapat bahasa pengantar yang sama. Keadaan ini melebarluaskan lagi jurang pergaulan,
menghasilkan pandangan yang berlainan dan menjejaskan persefahaman dan perhubungan
sesama rakyat di samping mewujudkan keperibadian dan perwatakan yang berbeza tanpa
mempedulikan pembentukan warga negara yang beridentitikan satu negara.
- Amalan
ekonomi yang berlainan: Setiap etnik menjalankan aktiviti ekonomi yang tertentu
dan mendiami kawasan yang berlainan. Keadaan ini mewujudkan jurang pendapatan
yang tidak seimbang dan menimbulkan rasa tidak puas hati dalam kalangan etnik
yang berlainan jenis dan ras serta mengakibatkan perpaduan negara terancam.
- Perbezaan
politik mengikut bangsa, kaum dan etnik: Kewujudan persatuan politik, sosial
dan ekonomi berdasarkan bangsa, kaum dan etnik tertentu telah memmperkuatkan identiti
sesuatu kumpulan dan menimbulkan perasaan syak wasangka kerana setiap kumpulan
hanya memperjuangkan hak dan kepentingan kumpulan
tertentu sahaja. Parti-parti politik yang berasaskan
kepada suku kaum juga memainkan pelbagai isu sensitif seperti bahasa, budaya,
ekonomi dan hak keistimewaan sehingga memburukkan lagi masalah
perpaduan.
-
Pendudukan Jepun:
Kemasukan tentera Jepun ke Tanah Melayu menambah jurang permusuhan antara
orang Melayu dan orang Cina. Sebilangan besar tentera anti Jepun terdiri dari orang-orang
Cina, sementara ramai pula orang Melayu yang diambil oleh tentera Jepun untuk menjadi askar
dan polis. Keadaan ini menjadikan menjejaskan persefahaman dan menimbulkan perasaan
kurang senang antara masyarakat Melayu dan Cina.
REFLEKSI :
Daripada
latihan untuk minggu yang keempat ini, saya dapat menganalisis mengapa
perpaduan di Tanah Melayu pada zaman penjajahan dahulu sukar dicapai dan apakah
punca-punca yang menjadikan masalah ini berlaku.
Daripada latihan ini, saya dapat
mengetahui juga mengapa terdapatnya perbezaan tempat tinggal serta perbezaan
ekonomi yang ketara antara ketiga-tiga kaum terbesar di Negara kita ini.
Setelah menjalankan analisis untuk menyiapkan laporan ini, akhirnya saya
mendapat tahu bahawa sememangya penjajah British memisahkan tempat tinggal dan
juga ekonomi penduduk atas tujuan untuk mengelakkan perpaduan berlaku dalam
kalangan penduduk di Negara ini.
ISL
KE-5
TARIKH:
7 FEBRUARI 2011
ISL
5:
1.
ANALISIS
PERKEMBANGAN MODENISASI DI MALAYSIA DAN LUAR NEGARA
2.
HURAIKAN
HUBUNG KAIT PEMBANGUNAN EKONOMI DAN HUBUNGAN ETNIK DI MALAYSIA.
KONSEP
MODENISASI
¢ Proses
transformasi atau perubahan dalam segala aspek kehidupan masyarakat.
¢ Perubahan
dapat berlangsung scara berencana atau secara tidak berencana.
¢ Perubahan
berencana ialah suatu proses yang mempunyai matlamat, kaedah dan penetapan
ukuran pencapaian sebelum sesuatu perubahan dilaksanakan.
MODENISASI
EROPAH
¢ Konsep
dan proses modenisasi yang kita kenal memang bermula di Eropah Barat akibat
daripada dua revolusi besar, iaitu:
a) Revolusi
Perancis (mengubah sistem politik feudal Eropah Barat)
b) Revolusi
Perindustrian (mengubah sistem ekonomi Eropah Barat)
¢ Persoalan
modenisasi dapat ditinjau daripada dua sudut:
a) Sudut
falsafah – pemahaman tentang kemajuan atau evolusi.
Sudut
praktikal – kemajuan sains dan teknologi
SUDUT
FALSAFAH
TEORI
EVOLUSI
¢ Terdapat
semacam ketentuan atau arah yang bersifat sehala dalam perkembangan kebudayaan
manusia, yang berjalan melalui tahap-tahap tertentu.
¢ Masyarakat
dikenali diberi tempat dalam suatu skala tahap perkembangan, tidak bertamadun
sehingga kepada yang moden.
SUDUT
PRAKTIKAL
¢ Kemajuan
sains dan teknologi yang mencorakkan semula hubungan antara manusia dengan alam
sekitar.
¢ Masyarakat
di Eropah Barat mencari cara untuk menguasai alam sekitar dan berusaha
mengumpul kekayaan.
¢ Penggantian
teknik produksi daripada cara-cara tradisional yang menggunakan tenaga haiwan
kepada cara-cara moden yang menggunakan jentera.
MATLAMAT
MODENISASI EROPAH BARAT
¢ Mengejar
kehidupan yang lebih maju dan moden.
¢ Dicapai
dengan cara meningkatkan sains dan teknologi sehingga dapat melaksanakan
industrialisasi.
MODENISASI
LUAR EROPAH
¢ Dua
proses dijalankan untuk mencontohi pembangunan ekonomi dan politik di Eropah
Barat, iaitu:
a) Pemodenan
b) Pembaratan
Pemodenan
¢ Proses
perubahan dalam semua aspek kehidupan melalui proses perencanaan, pelaksanaan
dan penilaian.
Pembaratan
¢ Proses
peniruan gaya hidup Eropah Barat yang tidak disertai oleh suatu usaha perubahan
secara berencana.
¢ Negara
Eropah Barat menjadi model pilihan utama sebagai contoh bagi pembentukan
negara.
¢ Aspek
ekonomi dan aspek politik ditirui oleh negara-negara yang menjalankan proses
kemerdekaan.
¢ Dalam
aspek politik, model negara bangsa dan demokrasi politik dipilih.
¢ Dalam
aspek ekonomi, sistem ekonomi yang berasakan kapitalisme, industri dan
teknologi dipilih.
MODENISASI
DI MALAYSIA
¢ Malaysia
mencontohi jejak langkah pengalaman modenisasi di Eropah Barat.
¢ Bagi
mencapai matlamat pembangunan ekonomi dengan mewujudkan sebuah masyarakat
perindustrian, Malaysia telah menumpukan kepada peningkatan prasarana ekonomi,
pembangunan pertanian dan industri gantian-import.
¢ Pembangunan
ekonomi diasaskan kepada pembangunan teknologi dan peralihan daripada industri
gantian-import kepada industri berorientasikan eksport.
¢ Selain
itu, pembangunan ekonomi berteraskan k-ekonomi diberi perhatian oleh Malaysia.
¢ Malaysia
berusaha membinan satu negara dan satu bangsa yang aman dan makmur supaya
politik dijaga.
Perkembangan
modenisasi dari segi pembangunan ekonomi di luar negara dan Malaysia.
MODENISASI EROPAH
-
Revolusi Perancis
Revolusi Perancis merupakan satu tempoh peralihan politik dan sosial dalam
sejarah Perancis, daripada struktur
kerajaan Perancis yang bermonarki mutlak dengan sistem feudal yang
memberikan keistimawaan bagi golongan
autokrat dan paderi Katolik, menjadi bentuk yang berasaskan prinsip Kesedaran
terhadap nasionalisme, kewarganegaraan
dan hak rakyat.
-
Revolusi
Perindustrian
Revolusi Industri ialah perubahan yang cepat
di bidang ekonomi iaitu dari kegiatan
ekonomi agraria ke ekonomi industri yang menggunakan mesin dalam mengolah bahan mentah menjadi bahan siap pakai. Revolusi Industri telah mengubah cara kerja
manusia dari penggunaan tangan menjadi
menggunakan mesin.
MATLAMAT
Mengejar kehidupan yang maju dan moden dengan cara
meningkat sains dan
teknologi sehingga dapat melaksanakan
industrialisasi.
Penjajahan
dilaksanakan untuk memastikan perlanjutan,
-
Bahan mentah
-
Tenaga buruh
-
Pasaran
a)
Pedagang dan
penjajah Eropah barat membawa barang seperti pakaian dan peralatan pertanian
untuk ditukar dengan komoditi seperti emas,rempah,timah dan hamba abdi dari
Afrika.
b)
Eropah berperanan
memproses bahan mentah menjadi barangan industri,bahan makanan dan pakaian dan
dijual kepada masyarakat Eropah dan negara lain.
PERKEMBANGAN MODENISASI DI MALAYSIA
Matlamat
Mewujudkan masyarakat perindustrian.
Proses modenisasi diasaskan sejak pemerintahan
kolonial Bristish.
Peringkat awal pembangunan
ekonomi ditumpukan kepada:
1. Peningkatan infrastruktur
ekonomi.
2. Pembangunan pertanian
& industri
gantian- import.
Akhir 1960-1970
Pembangunan teknologi
1980-1990
Menitikberatkan industri
berasaskan teknologi yang lebih maju dan dasar penswastaan.
Pembangunan
ekonomi
-
Urbanisasi
-
Teknologi
-
Pertanian
-
Industrialisasi
EKONOMI MALAYSIA
¢ Dari ekonomi sara diri kepada ekonomi komersial.
¢ Modal tempatan dari saudagar Negeri Selat dan modal
asing dibawa masuk oleh Bristish.
¢ Perkembangan ekonomi dunia memerlukan bahan mentah.
¢ Kedudukan Tanah Melayu yang kaya dengan bahan mentah
dan menyebabkan pembukaan lombong bijih timah dan ladang getah.
¢ Buruh dibawa masuk.
¢ Kemajuan pengangkutan dan perhubungan serta
kemudahan bekalan air dan eletrik
Hubungan
Etnik dalam Konteks
Modenisasi
Malaysia.
¢ Pembangunan ekonomi sangat penting dalam konteks
modenisasi Malaysia.
¢ Pembangunan menjadi landasan pembinaan negara
bangsa.
REFLEKSI
:
Daripada latihan isl minggu ke-5 yang telah saya
buat, saya dapati Modenisasi yang telah dilaksanakan dapat meningkatkan lagi
tahap perkembangan ekonomi penduduk di Negara kita ini. Tanpa modenisasi sudah
pasti sukar untuk kita melihat perubahan ekonomi dan juga pembangunan yang kita
kecapi pada masa kini.
Akhir
sekali, pada pandangan saya modenisasi inilah yang telah membantu membangunkan
Negara kita dan meletakkan Negara kita di persada dunia dan merupakan Negara
yang semakin maju dan meningkat dari masa ke masa dalam bidang ekonomi.
Kesannya jika Negara kita semakin maju, maka sudah pasti rakyatnya juga semakin
maju dan berjaya seiring dengan kemajuan yang telah dikecapi. Inilah yang perlu
dipertingkatkan lagi untuk mencapai wawasan 2020 pada masa akan datang.
ISL KE-6
TARIKH:
14 FEBRUARI 2011
ISL
6: SINTESIS PROSES PEMBENTUKAN
PEMBANGUNAN EKONOMI MENGIKUT ACUAN MALAYSIA
- Ekonomi
Malaysia terbentuk dengan ciri – ciri uniknya dengan pengalamannya dijajah
kolonial Inggeris. Contohnya pembangunan ekonomi dalam sektor getah dan kelapa
sawit.
- Pembinaan
rangkaian infrastruktur sebagai sokongan kepada industri asas.
- Tenga
buruh di Malaysia juga unik kerana terdapat division
of labour mengikut hubungan etnik.
- Terdapat
dua cirri utama iaitu:-
a) Aspek
ekonomi
b) Ciri
etnik
- Mempelbagaikan asas
ekonomi dengan memperkenalkan komoditi seperti kelapa sawit, koko, lada hitam,
kayu balak serta penumpuan kepada eksport barang seperti barang pembuatan,
tekstil, dan getah.
- Pada peringkat awal
pembangunan ekonomi ditumpukan kepada peningkatan infrastruktur ekonomi,
pembangunan pertanian dan industri gantian-import.
- Pada akhir tahun
1960an, pembangunan ekonomi diasaskan kepada pembangunan teknologi dan
peralihan dari industri gantian import kepada industri berorientasikan eksport.
-
Menjelang 2000an, Malaysia mula memberi
perhatian kepada
pembangunan ekonomi berteraskan K- ekonomi.
-
Secara keseluruhan, pembangunan ekonomi di Malaysia telah mencapai kejayaan yang dapat diukur
dengan kadar Keluaran Dalam Negara
Kasar (KDNK)
yang baik iaitu sekitar 8% - 9% terutama pada tahun 1980an dan 1990an.
-
Ukuran pencapaian bagi pembangunan ekonomi di Malaysia tidak
hanya diukur melalui KDNK tetapi juga dengan peningkatan indeks kualiti hidup.
-
Kualiti rakyat secara amnya adalah baik berdasarkan penurunan
kadar kemiskinan dan kadar inflasi yang rendah.
Dalam konteks ini,
hubungan ekonomi dan entisiti di Malaysia sememangnya berkait rapat.
-
Ini menyebabkan ketidakseimbangan pendapatan yang menimbulkan
rasa cemburu antara kaum.
-
Oleh itu, integrasi ekonomi amat penting dan dilaksanakan
melalui dasar – dasar pembangunan seperti Rancangan Pembangunan Lima Tahun,
Dasar Ekonomi Baru dan lain – lain.
-
Ini bagi memastikan pengasingan ekonomi yang wujud sejak zaman
penjajahan dapat dimansuhkan dan pengagihan ekonomi yang tidak seimbang dapat
dikurangkan dan dihapuskan.
REFLEKSI :
Melalui
latihan minggu ke-6 ini, saya dapat menyimpulkan bahawa pembangunan ekonomi di
Negara kita yang sudah semakin pesat membangun ini adalah berpunca daripada
penjajahan dan juga pengalaman yang lepas. Sekiranya tidak berlaku penjajahan
kemungkinan Negara kita tidak akan dapat meningkat seperti ini dan menjadi
sebuah Negara yang maju di mata dunia.
Walaupun British bertindak menjajah Negara
kita suatu masa dahulu dalam tempoh yang sangat lama, namun ia juga memberi
kesan yang positif kepada Negara kita terhadap sektor pertanian, ekonomi dan
juga pentadbiran. Kebanyakan struktur pentadbiran di Negara kita adalah
merupakan struktur yang sama seperti apa yang dilaksanakan oleh pihak penjajah
suatu masa dahulu.
Akhir sekali, Malaysia kini sudah semakin
pantas mencapai kejayaan demi kejayaan di atas pimpinan pemimpin yang
berkaliber dan bijak untuk memajukan Negara.
ISL KE-7
TARIKH:
21 FEBRUARI 2011
ISL:
HASILKAN ANALISIS PEMBANGUNAN LIMA TAHUN
SELEPAS 1970
Perancangan
Pembangunan 5 tahun.
- Agenda
pembangunan negara yang mempunyai falsafah tertentu,objektif,matlamat, fokus, program
– program dan strategi – strategi perlaksanaan.
- Fokus:
pembangunan luar Bandar dan meluaskan kawasan pertanian.
- Draf
Devolepment Plan Of Malaya ( 1950 – 1955 )
a) Asas
tradisi perancangan moden
Rancangan
Malaya Pertama (1956 – 1960 ) – ke
arah pemerintahan sendiri ( PU 1955, Kemerdekaan 31 Ogos 1957 )
Rancangan
Malaya Kedua (1961 – 1965) – penerusan dasar oleh pemimpin
tempatan.
Rancangan
Malaysia Pertama (1966 – 1970) – lebih agresif, meliputi
pendidikan, bahasa dan budaya. – fokus utama adalah untuk memajukan masyarakat
desa yang miskin. – konfrontasi Malaysia, Indonesia, Peristiwa 13 Mei. Beri
tumpuan kepada perindustrian gentian – import. Menubuhkan FELDA, FELCRA, MARDI,
MIDA
Rancangan
Malaysia Kedua (1971 – 1975) – DEB 1971 – 1990.
Menitikberatkan usaha untuk menyelesaikan perbezaan ekonomi antara sektor dan
kaum agar kestabilan ekonomi dan politik dapat dicapai. Ketika ini terdapat
peralihan dari industri gentian – import kepada industri berorientasikan
eksport. Selain DEB, antara lain yang ditubuhkan ialah KEJORA, DARA, PERNAS,
UDA, RISDA, LPP
Rancangan
Malaysia Ketiga (1976 – 1980) menyelesaikan masalah
ekonomi antara sektor dan etnik. Melanjutkan dasar industry yang dirangka pada
RMK2. DEB masih berjalan seperti biasa. KETENGAH dan KKESEDAR ditubuhkan.
Rancangan
Malaysia Keempat ( 1981 – 1985),
Rancangan
Malaysia Kelima ( 1986 – 1990),
Rancangan
Malaysia Keenam ( 1991 – 1995) RMK4,5,6 menitikberatkan
teknologi yang lebih maju dan dasar penswastaan. 1979, PNB ditubuhkan untuk
uruskan pelaburan Skim Amanah Saham Nasional ( yang diperkenalkan pada tahun
1981)
Rancangan
Malaysia Ketujuh ( 1996 – 2000) ,
Rancangan
Malaysia Kelapan ( 2001 – 2005 ) RMK7 dan RMK8 berikan
perhatian kepada industri berasaskan K-ekonomi
Rancangan
Malaysia Kesembilan ( 2006 – 2010) Modal Insan dan Hadhari
Dasar
– dasar awam : Pertanian , Perindustrian dan K- ekonomi
- 1990an
adalah perhatian kepada sektor perindustrian
a) Dasar
perindustrian berat
b) Dasar
penswastaan
- Meskipun
pembangunan ekonomi sudah berubah kepada perindustrian 1960an dan 1970an tetapi
tumpuan kepada sektor pertanian masih diutamakan.
- Sesuai
dengan dasar pembangunan pertanian beberapa badan yang bertanggungjawab untuk
memajukan sector pertanian dan menghapuskan kemiskinan luar Bandar telah
diwujudkan sepertia FELDA, FELCRA dan MARA.
- 1980an
dan 1990an, sector perindustrian lebih diberi perhatian dan beberapa dasar
telah digubal seperti Dasar Pandang Ke Timur dan Dasar Penswastaan.
- Sesuai
dengan perkembangan ekonomi dunia masa kini, beberapa strategi telah disusun
untuk meningkatkan pembangunan ekonomi yang berteraskan pembangunan ekonomi
yang berteraskan teknologi ICT dan K-ekonomi.
REFLEKSI :
Melalui
latihan yang telah saya lakukan ini, saya dapati bahawa rancangan yang telah
Malaysia laksanakan semenjak tahun 1956 iaitu padan Rancangan Malaya Pertama sehinggalah
sekarang iaitu Rancangan Malaysia ke-9 telah banyak memberi impak yang positif
terhadap pembangunan Negara kita dari aspek ekonomi, sosial, kebudayaan,
perdagangan dan juga modal insan.
Melalui pembacaan dan juga analisis
yang saya jalankan ini, saya dapat rumuskan bahawa dengan adanya rancangan ini
sesuatu perkara yang hendak dicapai itu akan dapat dilaksanakan dengan baik dan
seterusnya dapat mencapai matlamat yang ditetapkan.
Tanpa perancangan, sesuatu matlamat
itu akan menjadi pincang kerana semuanya bermula daripada satu perancangan yang
baik dan bernas. Oleh yang demikian Negara kita telah mensasarkan Malaysia akan
menjadi Negara maju menjelang tahun 2020 dan itu adalah merupakan wawasan
Negara kita yang akan kita kecapi pada masa akan datang. Oleh itu, rancangan
Malaysia yang ke-9 dengan tema modal insan adalah merupakan kecemerlangan yang
perlu ditingkatkan kerana dengan adanya modal insan yang cemerlang, sesebuah
Negara itu akan menjadi semakin maju dan akan dapat melahirkan tenaga pakar
pada masa hadapan.
ISL KE – 10
TAJUK :
Hasilkan proses pembentukan perlembagaan
TARIKH :
4 APRIL 2011
LAPORAN :
1 April 1946 (
pembentukan Malayan Union)
·
British Military Administration (BMA)
telah dibubarkan pada bulan Mac 1945.
·
Diikuti dengan pembentukan Kesatuan
Tanah Melayu (Malayan Union) pada 1 April 1946.
·
Terbentuk hasil dari Perjanjian Mac
Michael pada tahun 1945.
·
Perjanjian ini memberi peruntukan
kepada British bagi mentadbir Tanah Melayu dalam perintah-dalam-Majlis
berpandukan kepada Arahan Diraja (Royal decree) bertarikh 23 Mac 1946.
·
Semua peristiwa yang berlaku ini
dipanggil sebagai Perlembagaan Kesatuan Tanah Melayu 1946.
·
Bagaimanapun, perlembagaan dan
perjanjian ini mendapat tentangan yang kuat dari raja-raja Melayu dan Rakyat
Tanah Melayu.
1 Febuari 1948 ( Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu )
·
Perjanjian ini dikenali sebagai
Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948.
·
Hasil dari perjanjian ini satu
perlembagaan baru telah digubal dan berkuat kuasa pada 1
Februari 1948 = Perlembagaan Persekutuan
Tanah Melayu, 1948.
·
Mengikut perjanjian ini, Kerajaan Pusat
akan mengandungi seorang Pesuruhjaya Tinggi British,
sebuah Majlis Mesyuarat dan sebuah Majlis
Perundangan.
·
Majlis Perundangan (Legislative
Council) mempunyai anggota
rasmi dan sebilangan besar anggota tidak rasmi akan dipilih.
rasmi dan sebilangan besar anggota tidak rasmi akan dipilih.
Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum (CLC) - 1949
·
Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum
(1949) terdiri daripada pelbagai hubungan etnik telah berusaha menyelesaikan
masalah perlembagaan, politik dan ekonomi.
·
Ia wujud kerana permintaan yang
berlainan daripada pelbagai etnik.
·
CLC ditubuhkan secara tidak rasmi untuk
membincangkan isu seperti kewarganegaraan dan kedudukan istimewa orang Melayu
serta dasar pendidikan.
·
Melalui CLC ini pemimpin dari pelbagai
golongan etnik
berbincang secara terbuka mengenai permasalahan yang wujud
berbincang secara terbuka mengenai permasalahan yang wujud
·
tokoh yang menganggotai jawatankuasa
ini ialah Dato’ Onn Jaafar, Dato’ Abdul Wahab Abdul
Aziz, Tan Cheng Lok, C.C. Tan, Dr. J. S.
Goonting dan E.E.C. Thuraisingham.
·
Kebanyakan cadangan CLC telah dimasukan
ke dalam usul-usul perundangan yang
diluluskan oleh Majlis Perundangan
Persekutuan.
Perlembagaan Kemerdekaan 1957
·
Pada 9 Julai 1963, kerajaan-kerajaan
Persekutuan Tanah Melayu, United kingdom, Borneo Utara, Sarawak dan Singapura
telah menandatangani Perjanjian Malaysia Borneo Utara, Sarawak dan Singapura
akan bersekutu dengan negeri-negeri Persekutuan Tanah Melayu yang sedia ada,
dan persekutuan ini dinamakan Malaysia.
·
Parlimen Persekutuan Tanah Melayu telah
meluluskan Akta Malaysia untuk meminda Perkara 1(1) dan Perkara (2)
Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957.
·
Akta ini berkuatkuasa pada 16 September
1963.
·
Pada masa yang sama juga Queen Great
Britain melepaskan bidang kuasa baginda di Borneo Utara, Sarawak dan Singapura.
·
Maka dengan ini wujudlah Persekutuan
Malaysia yang merdeka dan berdaulat dengan mempunyai perlembagaannya sendiri.
Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957, telah dijadikan asas kepada penggubalan Perlembagaan Persekutuan Malaysia.
Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957, telah dijadikan asas kepada penggubalan Perlembagaan Persekutuan Malaysia.
·
Perlembagaan Persekutuan Malaysia telah
diisytiharkan pada 16 September 1963.
·
Bagi sabah dan Sarawak draf
Perlembagaan Persekutuan Malaysia telah dilampirkan dalam Jadula Perjanjian
Malaysia dan perlembagaan itu kemudiannya telah diisytiharkan sebagai
perlembagaan Negeri Sabah dan Sarawak.
REFLEKSI :
Melalui
latihan isl yang dilaksanakan pada minggu ini, saya dapat meningkatkan
pengetahuan saya mengenai apa yang sebenarnya telah berlaku sepanjang tempoh
menuntut kemerdekaan ini dan sepanjang tempoh ini juga berlaku beberapa
peristiwa penting yang mengakibatkan Negara kita mencapai kemerdekaan dan
seterusnya menjadi sebuah Negara yang diberi nama Malaysia.
Di samping itu, latihan ini juga
dapat mengukuhkan lagi pengetahuan saya mengenai punca-punca yang membawa
kepada kemerdekaan Negara kita iaitu seperti yang kita ketahui punca utama
pemimpin Melayu Negara kita menuntut kemerdekaan adalah apabila British ingin
membentuk Malayan Union dan ini menerima tentangan yang hebat daripada golongan
celik akal dan juga keseluruhan rakyat di Tanah Melayu sehingga mencetuskan
kepada penubuhan UMNO dan juga Parti Perikatan yang akhirnya membawa kepada
kejayaan mencapai perpaduan.
ISL KE- 11
Tajuk : Menilai
kepentingan unsur-unsur tradisi dalam konteks hubungan etnik hari ini.
Tarikh : 11 April
2011
Laporan :
Pada masa kini, unsur-unsur tradisi
yang dikekalkan itu amatlah memainkan peranan yang sangat penting bagi
memastikan kesejahteraan bangsa terutamanya bagi kaum Melayu. Pada masa kini,
pelbagai masalah perpaduan yang telah berlaku dan banyak menggoncangkan
perpaduan antara pelbagai kaum di Negara kita. Seperti yang kita ketahui,
peristiwa hitam 13 Mei 1969 adalah merupakan salah satu peristiwa yang telah
menggoncangkan perpaduan yang telah dibina semenjak zaman penjajahan lagi.
Namun, apa yang telah berlaku membuktikan kepada kita bahawa tempoh masa itu
bukanlah sesuatu jaminan kepada rakyat Negara kita bahawa tidak akan berlaku
lagi rusuhan kaum seperti yang berlaku pada 13 Mei 1969.
Daripada ketiga-tiga unsur yang
telah dinyatakan sebelum ini iaitu agama, bahasa dan juga hak istimewa, saya
berpendapat bahawa bahasa adalah merupakan satu eleman yang sangat penting
untuk memastikan hubungan antara kaum di negara kita ini semakin erat dan
kukuh. Ini kerana daripada bahasa Melayu itu semua kaum di Negara ini boleh
bergabung dan menggunakan satu bahasa yang sama. Ini dapat meningkatkan lagi
perpaduan dalam kalangan etnik di Negara kita. Seterusnya, apabila kanak-kanak
yang berbangsa Cina dan India diberi didikan yang sama sewaktu di sekolah
rendah iaitu menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar sewaktu di
sekolah, ini akan dapat meningkatkan kefahaman dalam kalangan murid itu
sendiri.
Apabila murid-murid ini sudah
dewasa, mereka akan menjadikan bahasa melayu sebagai bahasa pengantar utama dan
juga seperti yang kita ketahui bahasa Melayu merupakan bahasa rasmi di Negara
ini dan kaum-kaum lain akan menguasai bahasa Melayu demi memperlihatkan
kesetiaan kepada Negara kita Malaysia. Dengan ini, setiap kaum akan menggunakan
satu bahasa yang sama iaitu bahasa Melayu dan semestinya dalam tidak kita
sedari, perpaduan akan semakin meningkat.
REFLEKSI :
Melalui
tajuk ini, saya dapat membincangkan mengenai kepentingan unsur-unsur tradisi
dalam konteks hubungan etnik pada hari ini. Saya juga dapat menghuraikan
permasalahan yang berlaku pada masa kini yang berpunca daripada
ketidaksefahaman dan juga ada perasaan tidak berpuas hati dengan unsur-unsur
yang telah diperlembagakan ini.
Selain itu, saya juga dapat
membincangkan bagaimana sekiranya semua kaum di Negara ini mempunyai satu
bahasa yang sama iaitu menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pertuturan
harian dan digunakan dalam semua aktiviti. Ini akan dapat meningkatkan lagi
perpaduan dalam kalangan masyarakat di Negara kita dan seterusnya dapat
mempertahankan kemerdekaan Negara kita.
ISL KE – 15
TAJUK : Analisis dasar Pendidikan Kebangsaan dan
Pelan Induk Pembangunan Pendidikan(PIPP) dalam konteks hubungan etnik.
TARIKH : 25
APRIL 2011
LAPORAN :
Kerangka Pelan Induk
PembangunanPendidikan 2006-2010
Melalui
teras pelan induk pembangunan pendidikan yang pertama iaitu membina Negara
bangsa, kita dapat melihat dengan jelas bahawa teras ini dilaksanakan dan
mempunyai satu dasar yang sangat penting iaitu untuk mengukuhkan lagi perpaduan
serta membina identity nasional dalam kalangan pelajar di sekolah.
Selain itu, bagi teras memperkasa
sekolah kebangsaan pula adalah merupakan satu kaedah yang digunakan oleh pihak
kerajaan untuk memastikan pelajar-pelajar daripada pelbagai kaum memilih untuk
menghantar anak-anak mereka bersekolah di sekolah kebangsaan. Melalui teras
ini, ia akan dapat meningkatkan dan juga mengukuhkan lagi perpaduan dalam
kalangan pelajar pelbagai kaum dan memastikan semua sekolah mempunyai
kesamarataan dalam apa juga program dan beroperasi secara berkesan untuk
meningkatkan perpaduan dalam kalangan murid-murid.
REFLEKSI
:
Melalui soalan ISL minggu yang terakhir ini
iaitu minggu ke-15, saya dapati bahawa pada akhirnya institusi pendidikan
adalah merupakan satu wadah utama yang sangat penting dalam usaha menerapkan
nilai-nilai perpaduan dan sebagai satu agen pencetus kepada semangat patriotism
dalam kalangan murid-murid di sekolah.
Melalui
Pelan Induk Pembangunan Pendidikan yang telah saya analisis juga telah memberi
saya pengetahuan yang baru di mana kesemua dasar yang dilaksanakan oleh pihak
kerajaan adalah bertujuan untuk meningkatkan lagi perpaduan nasional dalam
kalangan murid-murid di sekolah.
Seperti
yang kita ketahui, sekolah adalah merupakan sebuah pusat pertemuan murid
daripada pelbagai kaum dan agama dan apabila hendak menerapkan sesuatu nilai
itu sama ada nilai perpaduan ataupun apa sahaja nilai, sekolah adalah merupakan
wadah utamanya. Murid-murid perlu diterapkan dengan nilai-nilai patriotism
semenjak dibangku sekolah lagi seperti “melentur buluh biarlah dari rebungnya”.
Justeru, dengan adanya PIPP ini dan pelbagai usaha yang lain, sudah pasti
perpaduan di Negara kita akan dapat ditingkatkan dan keamanan di Negara kita
akan dapat dikekalkan.