Rabu, 23 Mei 2012

MyKad IDeNTiTy NumBER

Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..

Alhamdulillah.....akhirnya peperiksaan aku semakin hampir melabuhkan tirainya..Esok hari terakhir untuk peperiksaan aku..Harap-harap semuanya akan berjalan dengan lancar dan baik sahaja.....

Malam nie aku nak story pasal satu perkara yang aku rasa agak penting juga ler as Malaysian people untuk tahu pasal nie..Maklum ler ade sesetengah orang yang tak berapa nak amek tawu pasal nie kan.."termasuk ler aku...tetttt "

Aku nak story pasal nombor yang terdapat dalam MY KAD kita sebagai rakyat malaysia...seperti yang kita taw mykad kita terdiri daripada 12 digit...betol kan??? ok ler..yang 1st 6 digit awal seperti kita tahu itu adalah tarikh lahir kita yang dibuat secara terbalik iaitu YY/MM/DD kemudian diikuti pula dengan 2 digit yang mewakili tempat kelahiran kita XX THEN baru diikuti dengan 4 digit seterusnya iaitu kod diri kita...

Aku nak cerita dekat sini berkenaan dengan 2 DIGIT yang mewakili tempat kelahiran kita...Tapi, kalau korang nak tawu ada banyak lagi digit yang pelik dan mungkin korang sendiri tak pernah amek tahu..hahaha..
so.....check it out.......

-------------------------<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>--------------------


01, 21, 22, 23, 24                 – Johor
02, 25, 26, 27                       – Kedah
03, 28, 29                             – Kelantan
04, 30                                   – Malacca
05, 31, 59                             – Negeri Sembilan
06, 32, 33                             – Pahang
07, 34, 35                             – Penang
08, 36, 37, 38, 39                 – Perak
09, 40                                   – Perlis
10, 41, 42, 43, 44                 – Selangor
11, 45, 46                            – Terengganu
12, 47, 48, 49                      – Sabah
13, 50, 51, 52, 53                – Sarawak
14, 54, 55, 56, 57                – WP Kuala Lumpur
15, 58                                  – WP Labuan
16                                        – WP Putrajaya

-----------------------------------------------------------------------------

NOTAkaKi   :  Kepada sesiapa yang dah tahu pasal nie aku ucapkan TAHNIAH..kepada yang tak tahu share ler pengetahuan nie dengan rakan-rakan lain....JADILAH WARGANEGARA MALAYSIA YANG JATI..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peluang Kerjaya Jururawat

Peluang Kerjaya Jururawat
Rebutlah Peluang Kerjaya Ini..Budak Pj doakan kalian semua berjaya kelak....peace :)