Ahad, 10 April 2011

Kenangan di Kem Raudhah, Pangkor 2011

Mesti korang nk tawu kan ape yg berlaku dan sbb ape aku g Pangkor kan..ok ler, biar aku citer overall apa yg dah berlaku n apa yg menyebabkan aku sampai jgk ke Pulau Pangkor iaitu salah satu pulau yg indah kat Malaysia nie.. sebenarnya aku g Pulau Pangkor tu sbb aku ada program Pendidikan Luar dekat sana..Program 2 sebenarnya program wajib aku untuk semester nie..sbb 2 aku sampai jgk dekat sana..beruntung kan??hihihi.. ok ler..klu nk cerita panjang2 pon nnt xckup pages plak..mngamuk pak cik blog nie sbb byk makan ruang plak..so, proceed kpd pengalaman aku 6 hari 5 malam dekat Pangkor..

ISNIN (4 APRIL) : aku sampai dekat kem raudhah pukul 5 petang.sampai jer teros dirikan khemah dengan khemah utama. dah siap pasang khemah tgk2 makanan x settle lagi..malam 1st kitorng dinner pkul 10 malam..masa refleksi malam 2 kitorng sume kena hamput(maki hamun) dek fasilitator pasal kelewatan semua aktiviti hari nie..paling best kena maki dgn kem kom..haha..sakit jgk telinga aku dgq smpai berdarah-darah ag telinga nie..wawawa..parah giler kena malam 2..uwaaaa...rasa menyesal pon ada..maki2 dalam hati..hahaha..sumenya sebab lambat dekat jeti lumut jer..sbb tggu fasilitator jgk..bukan salah kitorng pon..tp kenape last2 kitorng jgk yg kena..mmg x puas hati... 

SELASA(5 APRIL) : hari nie adalah hari yg paling sibuk dan memenatkan..sbb the whole day aku dok kat laut jer..kalau jadik nelayan dah berguni-guni ikan aku bawak balik..haha..pagi2 sekali dah gerak g pandai teluk nipah..dekat situ ada wat ujian kayak..yeler,aku g bukannya suka-suki..sbb ada ujian2 yg perlu dijalani then sbb 2 program nie dibuat..aku dapat pair dgn Nur Izzati Bt. Abd Wahab..aku cakap ok ler jgk sbb minah nie kira boleh r bantu aku untuk kayak..so, aku dgn si dia nie kumpulan test no 3..so, smpai turn aku, aku pon buat ler dgn sepenuh kepakaran aku..nasib baik buddy aku nie follow sume arahan aku..sumenya menjadi mudah..aku dgn buddy aku diistiharkan group terbaik..best sgt3x rasanya..then aku pon target markah PL utk ujian kayak aku baik ler..abes jer ujian 2, then ujian kedua iaitu ekspidisi dari Telok Nipah ke Segadas..waktu nie aku ingt dekat jer..so aku rasa ok ler sbb x jauh pun kan..then sepanjang perjalanan 2 aku dibakar oleh hangat matahari..dah rentung mcm ikan bakar dah aku rasa..uwaaa..penat sgt3x..korang tawu x brape jam aku kayak dari teluk nipah smpai segadas???amik masa 3 jam kot..bapak r punya lama..aku pon dah penat sgt3x..dengan bekalan air pon dah habis..lepas 2 klu dah pegi dengan kayak, balik pon kena dengan kayak r kan??haha..so, perjalanan balik mcm perjalanan pegi jgk..tp petang 2 angin kencang mcm nk ribut jerk..aku tgk laut bergelora..ombak bapak tinggi..aku dgn buddy aku nie gerak ler dulu..kira kitorng nie group kat depan sekali..bukan nk bermegah r..tp ntah ler mne datang semangat aku nk pedal kayak 2 dengan penuh semangat..laju jerk meluncur kat depan smpai tinggal abes sume org belakang..tp yang paling aku cuak bila kayak aku bocor..mmg air mencurah2 masok mcm "cokelat koko mencurah-curah ke ladang gandum"..x smpai 10 minit aku pedaling kayak 2 dah kena menimba kayak aku..buang sume air dalam kayak.kalau x mmg tenggelam r..buddy aku bukan main syok lagi bila kayak kitorng kena pukul dengan ombak..rasa mcm naik roller coaster plak..hihihi..tp mmg aku cuak giler..bahaya sgt2 time 2..so, kitorng berdua tros pedaling kayak 2 smpai dekat teluk nipah around 6.15...mmg peserta paling awai ler..sampai x tgk dah org belakang aku mcm mne..sebenarnya aku ingt pesanan pensyarah aku supaya bergerak dalam group..jgn tggl kawan2 time dekat laut..tp apakan daya..masa x mengizinkan..nk kena smpai awai sbb ada lagi tugas dekat kem..tp last2 berlaku jgk perkara yg x diingini..2 kayak mbr aku kena tunda..n dalam hati aku..."MAMPUS"..mmg masak r kena maki dgn fasi sbb tgglkan budak2 nie dekat belakang..nk wat mcm mne..diorg 2 yg x prepare diri sendiri utk kayak..alasan penat..hey!!sume org penat ler..tp cuba r jgk atasi mende 2..bukan ikutkan penat kamu 2..tgk..kan sume dah kena maki dengan kem kom..malam 2 time refleksi mmg masak sume org kena marah..especially aku dgn buddy aku..sbb ape??sbb aku smpai awai...haha..padan muke aku..so, malam 2 tido mmg x ingt dunia dah..masing2 penat..haha.. 

 RABU (6 APRIL) : hari nie cabaran diteruskan lagi dgn aktiviti abseiling n survival..pagi 2 aku wat abseiling dulu dekat SEGADAS..sampai dekat situ, pasang peralatan utk abseiling dekat atas batu besar..mmg terbaik r tempat 2..dkt tepi pantai plak kan..aku abseiling mcm biasa r..ikut kepakaran aku..then mr.J ckp aku bagus..aku pon suke sgt..sbb markah 2 kot..haha..then, abes jer sume peserta trun abseiling aku mntak kebenaran dari mr.J nk wat "run down"..kemahiran kena tinggi kot..aku wat pon sbb nk sahut cabaran mama rozila yg sruh aku wat run down lepas wat abseiling..mmg best ler..rasanya ada mbr aku rakam run down yg aku buat 2..nnt aku upload ok..then,settle sume abseiling wat plak ujian teori pasal abseiling...nasib baik pengalaman aku wat kursus tali ada..so, aku taw sume alatan yg ada..senang kan??hahaha..malam 2 aku x tido dekat kem..kena wat survival..pengalaman yg agak menyeronokkan jgk ler..wat survival dalam hutan in pair..aku kena pair dgn *****. pensyarah aku bagi pair dgn pmpuan sbb nk jaga keselamatan setiap peserta. korang jgn pk yg bukan2 plak taw..aku tido dekat atas pokok ok..aku bg die tido dekat khemah yg kitorng buat guna ponco..mmg malam 2 paling tersiksa aku tido..yeler..tido atas dahan pokok..sakit abes tulang belakang...then sampai pukul 4 baru aku boleh tido..sbb sblom 2 kena jga api jgn smpai padam..penat giler nk carik kayu api..haha..malam 2 tido dekat tepi pantai mmg sejok giler..kalah kesejukan aircond..haha..tp sumenye berjalan dengan baik..then balik semula dkt kem dgn keadaan yg penat giler3x..hahaa..

KHAMIS (7 APRIL) : lepas penat dengan program semalam, harinie aku rileks sgt2..sbb aktiviti harinie utk group aku just kraf perkhemahan..tugas aku buat pintu gerbang..haha..berat tugas 2..then, settle sume keja2 aku..petang 2 group aku g snorkeling..haha..pengalaman pertama wat snorkeling..wooowww!!!best giler bro...caya ckp gua mamat..haha..aku bagi ikan makan roti then paling best aku dapat tangkap ikan 2 gune tgn aku jer..dah mcm menggagau dekat parit masa dekat kampung plak..haha..best sgt3x dapat tgk mcm2 jenis ikan kan..subhanallah..keindahan alam ciptaan Allah..malam 2 pkul 4 pagi baru aku tido..sbb nk kena siapkan 3 gajet utk 1 khemah..so, aku ler kena siapkan sume gajet2 tue..penat doe...dalam hati aku..ingtkan boleh tido awai..tp last2 tido lambat jgk..dah r esok nk wat orienteering 1 pulau pangkor plak 2.. 

 JUMAAT ( 8 APRIL ) : hari yang paling mencabar adalah harinie..orienteering start pagi nie..group aku dilepaskan pukul 10.15 pagi..so, bersemangatlah geng2 aku nie orienteering..tp ingtkan mcm biasa punya orienteering..nk jmpe check point mula2 dgn kedua punya r ssh.mcm sengal ag..hebat mama jam sorok CP kan..adoii..then masa dekat CP ke-4 aku terlajak plak..dah jauh kedepan dalam 2 km..bapak r..kena patah balik semula..aku dgn mbr aku jadik runner so g patah balik tgk tmpat 2..carik CP yg lecturer aku sorok..nasib baik jmpe..2 pon seleps hampir 40 minit bertapa dekat celah2 bukit 2 carik CP..adoii...giler hape carik CP smpai x jmpe..then aku teroskan perjalanan aritue..tp dah xde smngt dah..mmg penat giler2 r..xtaw nk cter mcm mane..tp group aku ada jugak main tipu..fasi dah rampas sume duit n barang2 larangan tp kitorng ttp dapat sorok duit..so, kitorng naik teksi sampai pulau segadas..dekat KOTA BELANDA..nnt aku post gambar kota belanda utk korang tgk..haha..then, paling mnyedihkan bila xdpt jumpa CP dekat penghujung jalan..dekat dgn pangkor island resort..penat dah carik..so, kitorng tinggalkan jeler mende 2..haha..tp apa yg paling best korang nk taw x..group aku jdik 1st group yg smpai..kitorng sampai pukul 7.30 dekat kem..yg lain korang paham2 r sampai pukul brape..haha..penat 2 mmg tuhan jer yg tawu..kaki nie dah x rasa dah walaupun main tipu siap gune bantuan teksi ag..hahaha..

 MALAM KEBUDAYAAN : mana2 program atau kem pon mesti ada malam kebudayaan kan??so, mcm 2 jgk dgn program PL nie..malam kebudayaan yg mmg meriah ler..penuh dengan lawak2 yang mencuit hati...sebelom 2 makan malam kitorng wat BBQ..haaa..sedap kot..hihihi..group aku no last sekali wat persembahan..sblom 2..3 group yg lain mmg wat terbaik ler..lawak sgt sampai nk pecah perut..haha..then masa group aku..kitorng wat nyanyian lagi " aci-aci buka pintu"..so, aku pon sediakan prop n so on..pastue menyanyi ler aku siap dgn gaya ala2 P.Ramlee lagi..sampai dekat part "nana ada hai parang kontot" aku pun keluarkan ler hulu parang kontot yg dah patah mcm p.ramlee buat 2..haha..mmg kelakar giler..aku pon tergelak jgk..smpai kem kom baling botol air dkt aku sbb lawak sgt..haha..aku rasa boleh masok rancangan maharaja lawak dah kot time 2..hahaha..mmg terbaik ler... 

 SABTU(9 APRIL) : lepas sume suka duka dan onak duri kitorng lalui akhirnya tamat jgk program nie..mmg satu prgram yg sangat memenatkan dan yang paling penat bila prgram nie mcm kucar kacir jer..haha..perancangan dah elok tp bila prgram bermula mmg macam2 berlaku..hahaha..tp ape pon..sumenya akan jdik pengajaran kepada aku dan sume kawan2 aku untuk berubah menjadi lebih baik drpd sblomnya. kalau program nie aku rasa byk maslah, so kena carik jalan penyelesaian ler untuk atasi mende nie supaya lepas nie xkan berlaku lagi macam nie... huhhhh..penat..habis 2 jam aku mengarang mende nie..hahaha..aku cter nie ala2 refleksi ler..kalau pensyarah aku mntak senang nk copy jer dari sini then wat refleksi..haha..aku harap korang terhibur baca aku punye refleksi nie..kalau boring korang sendiri yg rasa..it's u what u do..ok ler..kalau korang nk tgk gambar..roll ler bawah sikit..aku letak separuh gambar dekat pangkor 2..haha..selamat menonton..
masa sebelum bertolak ke Pangkor..semangat 2

kena wat kraf perkhemahan..muka aku xdak sbb aku yg snap gambar nie


nie yg paling best n paling penat..orienteering satu pulau Pangkor

gambar kenagan dekat kota belanda..best!!!

haaa..nie aku dekat kota belanda 2..hihi..

2 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peluang Kerjaya Jururawat

Peluang Kerjaya Jururawat
Rebutlah Peluang Kerjaya Ini..Budak Pj doakan kalian semua berjaya kelak....peace :)