Sabtu, 19 November 2011

NILAI MURNI 1 - PENANTIAN ITU PENYIKSAAN

Assalamualaikum w.b.t dan salam 1 Malaysia....^_^

PERMULAAN bagi aku untuk membuat kesimpulan dan mengupas dengan lebih mendalam beserta contoh mengenai nilai-nilai murni yang sepatutnya kita kekalkan pada masa kini tetapi sudah semakin menghilang daripada nilai murni kita...

entry aku kali nie nak cerita pasal PENANTIAN...Istilah penantian nie kalau dalam bahasa mudahnya ialah menunggu..betul ke penantian nie satu penyiksaan? entah ler tapi yang pastinya kalau menunggu memang akan menyebabkan seseorang itu boleh naek hangin satu badan. hahaha..yeler kan, mne TAK hangen satu badan kalau dah janji nk jumpa pkul 2 then tunggu punya tunggu pukul 3 baru sampai. kalau tunggu kejap xpew. ini tunggu punyalah lama.macam tunggul mati terpacak jerk duk tunggu.haha.. aku bagi contoh jer nie..xde kena mengena dengan yang hidup atau yang mati (kalau terasa nk wat cmner kan..hihi )

aku terfikir nak berbincang pasal istilah PENANTIAN nie dengan korang sume. agak-agak korang pernah tak terasa hati dengan sesiapa pun tak kira lah dia kawan korang ke ataupun sapa-sapa sebab korang terpaksa tunggu org yang janji nak jumpa korang sampai berjanggut mengalahkan A. Samad Said... haha..

memang betul kita nie sebagai manusia kadang-kadang ada perkara yang berlaku secara tidak disedari dan tidak sengaja sampai terpaksa "delay" masa untuk berjumpa dengan rakan-rakan yang kita janji..kadang-kadang kereta rosak ler, jalan jem, lampu isyarat rosak, kereta habes minyak, motor tayar pancit dan macam-macam lagi alasan yang keluar bila tidak datang tepat pada masa yang dijanjikan. rasa-rasanya perlu ke percaya dengan apa yang diorg perkatakan. terpulang ler pada pandangan korang sendiri.

pengalaman yang aku lalui hampir-hampir sama dengan keadaan ini. kadang-kadang bukan ada mende yang berlaku pun dekat orang yang datang lambat tu tapi dia memang jenis yang macam tu. bila telepon cakap dah otw aka on the way walhal baru nak pakai baju then carik seluar..hahaha..adoii..ada juga manusia macam nie kan...kesian ler kawan yang duk tunggu tue..

rasa-rasanya kalau perkara nie yang korang buat dekat orang lain apa yang korang rasa??ke korang  x rasa pape langsung dan buat tak tahu jer dengan apa yang dah berlaku. korang sanggup biarkan orang tunggu korang sampai berjam-jam dan korang langsung takde rasa nak bersiap cepat-cepat sebab kawan korang dah tunggu lama dah..iskk..iskk..iskk..jahanam punye member...

pada pandangan aku, orang yang sanggup buat kawan dia menunggu sampai berjam-jam adalah orang yang kurang nilai murni dalam diri dia. sebabnya dia langsung xde pape perasaan bila dia tawu kawan dia tengah menunggu. macam takde pape yang berlaku pun. walhal kawan tue dok maki-maki sambil tengok jam tangan. kira bape lama dah menunggu...hahahaha..

so, moral of the story aku setuju sangat-sangat yang penantian itu satu penyiksaan. satu penyiksaan bagi orang yang menunggu. dah ler kena bergegas-gegas nk bersiap semata-mata nak tepati janji dan nak sampai dekat tempat yang dijanjikan secepat mungkin. tapi hampehh!!!sampai-sampai jer xde sapa-sapa pun dekat situ..so, kepada yang pernah buat perkara nie tolonglah buat refleksi kelemahan diri dan cuba ubah sikap itu daripada biarkan kawan korang menunggu lama-lama sambil maki-maki korang. apa salahnya untuk datang tepat pada masanya kan..^_^

                                     ***************************************************

sebelum tue aku ada sediakan video klip lagu penantian satu penyiksaan daripada FEBIAN kat sini. yeayy..kalau korang nak tawu aku suka sangat lagu-lagu daripada kumpulan nie. ROCK KAPAK ler katakan..hahaha..layannn ^_^





notaKaki : PERHATIAN!!!!!kenyataan sepenuhnya di atas tiada kaitan dengan mana-mana orang yang mengenaliku. hanya sekadar berkongsi pengalaman dan cerita ^_^..sekian..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peluang Kerjaya Jururawat

Peluang Kerjaya Jururawat
Rebutlah Peluang Kerjaya Ini..Budak Pj doakan kalian semua berjaya kelak....peace :)