Ahad, 27 November 2011

SUSAHNYA BILA HIDUP BEKERJAYA

Assalamualaikum w.b.t dan salam 1 Malaysia...

tengah aku duk melepak mengelamun sesorang diri tetiba aku teringat dekat sang blog aku yang dah agak lama kesepian..haha..bila dah cuti mula ler perasaan malas mengikat diri aku nie untuk terus menconteng dalam blog yang seberapa nie..kesian ko pakcik blog kan??kalau ko awek komfom-komfom tiap-tiap hari aku jenguk ko..kih3x...^_^

kalau dulu masa cuti aku duduk jerk dekat rumah menghabeskan beras dan segala mak nenek yang ada dekat dapur tue bila time lapar datang, tapi sekarang nie aku dah tak boleh nak jadi macam dulu-dulu lagi sebab aku dah bekerja dah sekarang nie..ish3x..keja apa pulak dah yang ko buat cuti-cuti nie haaaa!!!!

kalau aku cakap aku keje part time engineer korang mesti x pecaya kan??haha..sebab aku pon tak pecaya jgk kalau aku keja part time engineer..seumur hidup aku mane ada engineer keja part time..wawawa..serabut betol!!!..keja HELPER jer pun kan..bukan macam engineer pun nak canang lebih-lebih kan..aku keja pun sebulan cukup-cukup..mak dekat rumah dah rindu sangat dekat aku nun..hahaha..

bila dah mula bekerja baru aku sedar akan kesusahan mak bapak kita yang bekerja sehari-hari membanting tulang demi mencari duit untuk anak-anak tersayang dekat rumah tue. walaupun aku still muda lagi, tapi bila aku kerja dekat bahagian tue rasa penat sangat-sangat..sakit pinggang pun ada rasanya..hahaha..tak dapat aku bayangkan ibu bapa kita yang entah keja dia lagi susah daripada nie..tediam dan terpana sejenak aku bila mengenang kembali pasal nie..terlalu banyak pengorbanan ibu dan bapa kita untuk membesarkan kita..

walhal, kita senang lenang jer duduk dekat rumah goyang kaki sambil tengok tv..lepas tue bila mak n abah dah balik minta duit cakap nak pegi kedai. parents kita yang sayangkan kita dan tak nak kita kecewa pun menghulurkan wang kertas seadanya untuk kita pergi ke kedai..kalau yang pegi kedai sebab nak beli keropok ke aiskrim ke xpe jgk kan..tapi kalau dah pergi kedai lepas tue beli rokok pulak dekat apek kedai tu memang setan ler..dah ler guna duit yang minta dengan bapak tadi lepas tue gi perabih beli mende yang xberfaedah..kalau ler bapak tawu apa yang dibeli tu mesti dia marah sangat kan..so,sebab takut kena marahlah gi hisap rokok sembunyi-sembunyi kan??hahahah...bukan pengalaman aku yee..

kalau dulu masa takde keja, bangun pagi pkul 6.30 solat subuh dulu lepas tue sambung tido balik sampai matahari betul-betul atas kepala baru nak bangun. yeler kan, mane tak sedap tido lepas subuh kan, siap dibelai oleh dinginnya angin kipas meja yang dah disiap tekan butang no 3 paling laju kot..waaaa..nikmatnya tidur macam tue..tapi bila dah bekerjaya nie, bangun solat subuh lepas tue teros bersiap untuk ke tempat kerja..yeler kan,takut nanti lambat pulak nak tumbprint..hahaha..

aku rasa bersyukur sangat sebab aku dapat merasai kepenatan bekerja nie dan aku dapat pengalaman yang sebaik nie walaupun aku tak perlu kerja pun takpe..hahaha..so, aku ingt setiap kali cuti semester lepas nie aku akan bekerja..boleh jugak aku nak tampung hidup aku nanti..apa yang penting, bila dah bekerja nie niat kena ler betol..niat kena ler ikhlas kerana Allah..supaya kita dapat rezeki yang halal nanti..

     ************************************************************************


sekadar hiasan


notaKaki : walaupun baru bekerja tapi aku dah rasa macam lama sangat bekerja...mungkin sebab penat sangat kerja-kerja nie..naseb baik ler sebulan jer..hahaha..alhamdulillah..

1 ulasan:

  1. wow..ENGINEER!..hot tu..kah3..keje mane sahabat?..best la ko buat duit..xnak kongsi sket ke peluang kerja dengan rakan2..hahaha

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peluang Kerjaya Jururawat

Peluang Kerjaya Jururawat
Rebutlah Peluang Kerjaya Ini..Budak Pj doakan kalian semua berjaya kelak....peace :)