Isnin, 5 Disember 2011

HaRi-HaRi KerJa..LalaLaLa..

Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia..

yeahh!!sekian lama aku menyepi daripada membongak dengan blog aku nie akhirnya kini aku muncul kembali dengan berita-berita baru yang lebih sensasi dan hangat..hahaha..(bajet shial greeting aku kali nie)

ok ler, kawan-kawanku semuanya sekali yang tengah terkontang kanting duk membaca dan mengeja apa yang aku taip nie, aku nk share sikit ler cerita pasal tempat kerja aku..sebelum nie aku dah pun cerita serba sedikit mengenai tempat kerja aku tue..tapi apa yang aku cerita sebelum-sebelum nie hanyalah luaran sahaja..OMPUTIH cakap SURFACE jerk..hahaha

adoiiii......dekat mane aku nk stat dulu nie..haha..sat..sat..aku pikiaq kejap aku nak stat mengarut macam tukang karut nie daripada mana..HERMMMMM~~~1 minit berlalu................
2 minit.............3minit...........4minit.............dan............................5 minit..........taraaaaaaaaaaaa~~~idea masyukkkkkk...


korang mesti pernah terfikir dan berfikiran sejenak menak kan daripada mana kita dapat minyak selama nie..HEY!!jangan jadik lawyer buruk erk..aku tawu korang nak maksudkan apa..mesti korang nak cakap daripada dalam laut or dasar bumi dekat kerak bumi kan??hahaha..tapi aku xmo tanya pasal itu, sebab tanya pakcik-pakcik pon diorg tawu jawapan dia macam tue..haha..aku nak citer proses dia skrg nie..tapi proses yang aku maksudkan bukan proses dekat akan deck dekat tengah-tengah lautan biru tue taw..mesti korang terfikir sape yang buat PELANTAR MINYAK tue kan..macam mane proses pembuatan pelantar minyak tue..

sebenarnya tempat aku sedang bekerja sebagai pekerja part time nie adalah satu tempat di mana memang projek-projek menyediakan pelantar minyak dijalankan di sini. tempat nie memang menerima tempahan membuat pelantar minyak daripada negara luar. yang aku taw setakat nie projek yang sedang dijalankan adalah projek pelantar minyak daripada INDIA..sedang dalam proses dan sudah hampir 80% siap..tinggal lagi 4 bulan jer masa untuk siapkan sebuah pelantar minyak sebelum dibawa balik ke INDIA menggunakan kapal laut..

apa yang aku nak kongsikan dekat sini adalah setiap projek yang diperolehi oleh company SIME DARBY ENGINEERING yang aku kerja nie adalah memakan masa dalam 3 tahun baru siap sepenuhnya sebuah pelantar minyak..bayangkan ler kawan-kawan suma, nk buat sebuah pelantar minyak pun sampai 3 tahun..haha..itu belum tengok lagi kos perbelanjaan dia kan..seriously aku citer pelantar minyak yang dibuat tue 90% sumenya besi waja. takde langsung serbuk kayu ataupun batu bata..hahaha..

lepas aku buat temu bual dengan pekerja-pekerja dekat sini, tempat kerja aku nie memang selalu akan dapat projek..selalunya selang setahun jer akan dapat satu projek baru..WOWW~~~hebat kan kalau dah satu projek amek masa 3 tahun nak siap lepas tue datang lagi projek baru, memang pekerja-pekerja dekat sini boleh hidup senang..hahaha..sekarang nie aku bekerja dan bernaung bawah company B.B.TECH dan di bawah projek KPOC..KPOC adalah KEBABANGAN PETROLEUM OPERATING COMPENY SDN.BHD. Nama bukan kemain meletop tapi alahai mende apa lorh KEBABANGAN tue kan..haaaaaaa...itu yang menjadi tanda tanya aku daripada stat masok keja sampai ler harinie..xpew2..nanti aku p jumpa manager tanya mende hape KEBABANGAN tue..naseb baik bukan KEBANGANGAN..hahahaha..

aku bekerja di bahagian mesin juga iaitu bahagian AUTOBLAST. kalau nak taw apa itu AUTOBLAST korang sume tanye pakcik google..hahaha..tapi mudah cerita mesin autoblast nie adalah mesin nak buang karat-karat tegar dekat besi beam yang nak digunakan untuk buat modul..hahaha..mesin nie macam gambar dekat bawah nie...

                                 uploadingg.............................................................100%..already..



nie ler ghupe mesin yang aku duk jaga..duk belai tiap-tiap hari...hihihi..

hahaha..kalau nak citer pasal kerja aku rasa aku seronok sangat kerja dekat bahagian sini sebab kerja die senang jer..tunggu beam keluar daripada mesin nie..hahaha...lepas tue cuci-cuci sikit beam tue then settle..wawawa..senang jer kan..tapi risiko dia tinggi sangat-sangat taw tak..hari-hari maen dengan habuk besi kot..kalau tak gunakan protection komfom-komfom ko akan dapat masalah dengan kesihatan ko nanti..ok ler, cerita diteruskan lagi..ermmmm..lepas jerk besi beam keluar daripada mesin nie terus FORKLIFT a.k.a TRAK ANGSUN akan bawak menatang besi nie dekat bahagian BLASTER pulak..hihihi..

                        rehat kejap...........................lenguh jari-jariku bermain dengan papan kekunci......

                                                          tetttttttttttttt..........................
                                                                 tettttttttt......................................
                                                                      tettttttttttttttttttttt...............................

                 masa rehat tamat........................................^_^

lepas jer siap abg BLASTER tue tembak besi-besi beam dengan pasir halus yang bewarna merah kecoklatan, terus besi beam tue akan ditransfer pulak ke bahagian PAINTER...bahagian painter nie ada dua bahagian iaitu first code dan second code..waaaaaaaaaaa...banyak pulak bahagian dia kan...1st code painting adalah warna grey ataupun kelabu...then second code pulak warna cream ala-ala warna kuning telur yang dah kena kacau sampai lumat..hahahaha..

dah settle sume kerja cat mengecat nie barulah beam tadi akan dibawa ke tempat pembinaan modul iaitu pelantar minyak yang sedang dibuat..waaaaaaaaaa..ini baru separuh jalan cerita nie..belum penuh lagi..

entry kali nie aku cerita proses penyediaan BEAM ataupun besi untuk membuat pelantar minyak di bahagian awal terlebih dahulu..insyaAllah esok dan lusa aku cerita pasal peringkat yang seterusnya pulak taw..haha..nak kena rehat dan tidur awal pulak malam nie sebab esok mesin tue dah tunggu aku..hahaha..

tapi kerja dekat sini memang seronok dan banyak dapat pengalaman yang baru bagi diri aku sendiri..seronok sangat..yang paling seronok pulak sebab dapat kawan-kawan baru terutamanya daripada PAKISTAN..haha..sebabnye ramai pekerja dekat sini memang daripada pakistan jerk..aku pun dah pelik kenapa banyak pakistan jer..hahaha..aku ada amek gambar sorang member aku budak pakistan tue..hak3x..

         korang layan jeler gambar-gambar dekat bawah nie..aku dah takde idea nak mengarut dah nie..kih3x..

hahaha..nie ler salah seorang pekerja pakistan yang datang bekerja dekat bahagian nie..nama di RAMAN..sape nk no mntak dkt aku??wawawawa

yang nie adalah pelantar minyak yang dalam proses nak disiapkan..

dekat gambar nie sebenarnye aku nak tunjukkan kren yang tengah wat kerja-kerja lifting 2 nama die ASIAN HERCULES..haha..korang mesti x caya kan..

sebab apa aku cakap korang x caya, nak sewa mende alah nie pun sebulan harga dia mencecah RM ***k..kren nie beroperasi di sekitar ASIA untuk buat kerja-kerja macam nie ler..angkat pelantar minyak.. 

gambar nie aku snap berdekatan sangat dekat tapak projek tue dan seberang nun adalah SINGAPORE..nanti aku nk p jalan-jalan dekat pelabuhan dia pulak...sapa nak ikut..ANGKAT TANGAN!!!





NotaKaki : yesss..akhirnya malam nie selesai sudah aku berbicara pasal tempat kerja aku nie..sudah-sudah..lepas nie boleh dah pergi tidur..ESOK nak kena bangun seawal pagi..Itulah RuTin HiDuPku seKaRanG nie..RuTin oRanG bEkErJaYa..

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peluang Kerjaya Jururawat

Peluang Kerjaya Jururawat
Rebutlah Peluang Kerjaya Ini..Budak Pj doakan kalian semua berjaya kelak....peace :)