Selasa, 6 November 2012

NOTA EXAM PENGUKURAN DAN PENILAIAN DALAM P.JASMANI


Konsep pengukuran
-          Proses mnghasilkan nilai kuantitatif utk mnentukn pngkat pncapaian n kddkn mrd dlm kls.
Kesahan ujian
-          Sejauh mna alat dpt mngukur apa yg ingin diukur
-          Ciri kesahan alat ukurn pentng supaya alat ukurn dpt mngukur apa yg hndak diukur.
4 bentuk kesahan
1. kesahan konstruk
   -alat ukuran yg mngukur ssuatu konstruk/gagasan  
     berasaskan teori
    Cth : menepati masa
    Knstruk : datang awal ke sekolah

2. kesahan kandungan
     i-mencakupi kndgn pengajaran
     ii-markah murid tnjuk pncapaian plajar tersebut

3. kesahan kriteria
   i-sejauh mana alat ukuran mghsilkn skor yg ada hbgn dgn
     bbrpa ukuran luaran.
4. kesahan logikal
5. kesahan muka
   a. muka kandungan ujian/soalan

kebolehpercayaan ujian
-          Ketebalan ukuranyg dhasilkn oleh alat trsebut
-          Ketekalan markah2 yg dihasilkan ujian itu
-          Ujian yg baik mmpunyai darjah ketekalan yg tnggi
-          Markah skor yg hampir sama
Jenis kebolehpercayaan
-          Ukuran kestabilan
-          Ukuran kesetaraan
-          Ukuran ketekalan dalaman
-          Ukuran kesetaraan dan kestabilan
Data dapat diukur dgn 4 jenis skor
1. nominal
- membezakan objek,org kpd kategori yg bsifat kuantitatif & kualitatif
2. ordinal
- objek ikut susunan
-cth : kedudukan murid ikot mark
3. Sela
-beza antara kategori yg sama
-cth: unit markh diguna utk tentukn kddkan n buat perbandingan antara murid.
4. Nisbah
-nilai negatif dianggp x bermakna.
-perbndingn 2 nilai diwakili dlm bntuk nisbah 2:1
-cth : skla pada pembaris

Prinsip ujian dan pengukursan dlm pnilaian
1. sebagai alat ukur keberkesanan program
2. memenuhi objktif dan kperluan
3.menentukan kaedah penilaian

Peringkat dlm pelaksanaan penilaian p&p
-          Persediaan
-          Praktikal
-          Penilaian
-          Analisis
-          Interprate
Fungsi pengukuran
-          Motivasi
-          Nilai kelemahan n kekuatan murid
-          Tngkatkan kcergasan murid ke thp optimum
5 syarat asas nk buat statistik
1. jenis skala pengukuran
2. kaedah pensampelan
3. bentuk taburan skor
4. ciri2 sampel
5. saiz sampel

T-Test
a.banding 1 komponen 2 ujian
b. banding 1 komponen 3 ujian

pembinaan item
-          Sedia JPU
-          Tulis item
-          Semak item
-          Nilai item
-          Kajian rintis
Tujuan analisis item
-          Kaji ciri item yg sesuai utk jadikan alat ukur pnguasaan murid.
-          Tentukan kualiti item dr segi kesahan & kebolehpercayaan
-          Knlpasti item yg sukar dan mudah
-          Tambah koleksi item yg baik simpan dlm bank item
Jenis kesukaran
1.  0.7 ke atas = sgt mudah
2. 0.31 – 0.69  = sederhana
3. 0.1 – 0.3    = sgt susah

Soalan struktur
1. jelaskan dgn cth 3 bhgian dlm item
 a . rangsangan : bhgn yg mengandungi maklumat/soalan itu didasarkan.
b. ada stamp : bhgn soalan yg mengandungi tugasan
c. pilihan jwpn : bhgn soalan yg mengandungi jwpn

2. terdapat bbrapa kaedah utk tingkat kebolehpercayaan berlaku dlm proses pemarkahan.
a. skor global : kaedah utk menilai respon soalan esei melibtkan pnterjemahan skor drpd pmbacaan jawapan.
b. skor analitikal : kaedah skor respon kpg soalan esei yg mlibtkan pmbacaan skema jwpn.

3. nyatakan 4 kaedah utk tentukan kebolehpercayaan ujian
- uji dan ulang uji
- selari
- split half
- kuder richerdson
- pekali crombach alpha

4. jelaskan 3 faktor beri kesan ke atas kebolehpercayaan ujian.
a. ciri penguji
b. prosedur
c. tempat
d. alatan
f. sifat sedia ada pada murid
g. pelaksanaan terlalu lama

5. bagi 6 peringkat cara berfikir taksonomi kognitif
- pengetahuan
-kefahaman
-aplikasi
-analisis
-sintesis
-penilaian

6. proses JSU
- penyediaan JSU
-membina item ujian
-buat ujian rintis
-pemurnian ujian
-dinilai oleh ahli subjek

7. kepentingan JSU
-dapat elak ujian dibina secara sembarangan.
-jamin kesahan dan kebolehpercayaan ujian
-bolehkan ujian yg sama dapat dibina oleh org lain
-dapat stabilkan taraf dan aras kesukaran ujian
-prbndingan dpt dibuat antara 1 ujian dgn ujian yg lain.

8. jenis ujian dan penilaian
- kognitif
- afektif
- psikomotor

Rujukan ujian formatif & sumatif
-konsep
- tujuan
- kaedah
- selepas penilaian
- waktu penilaian

Pelaporan penilaian
-          Struktur n gaya yg formal dan dokumen rasmi
-          -iluterasi tertentu spt jadual n graf
-          -tdpt kesimpulan thdp data yg dipersembahkan

Tujuan pelaporan
-          Dokumen yg bersistem memaparkan pncpaian mrd
-          Rujukan guru dan ibu bapa
-          Laporan kpd phak skolah,pibg
-          Cth gred A, B, C, D
Terangkan 5 isu masakini dlm pj
-          Alatan x lengkap
-          Ujian xde prosedur yg lengkap
-          Guru takde pngalaman utk uji dgn tepat
-          Murid terlalu ramai
-          Tak dilaporkan dan didokumentasikan
-          Domain kemahiran diajar x dinilai secara seimbang
-          Ujian domain kognitif dlm pj kurang diberi perhatian

Cara nak ukur tahap kecergasan kardiovaskular murid
-          Ujian treadmill
-          Ujian tekanan yg digabungkan dgn ujian EKG semasa senaman
-          Kadar nadi latihan menentukan kadar pemulihan


Apakah itu SPSS
-satu perisian yg mampu mengurus datan dan analisis secara berstatistik
- mudah digunakan n boleh memanipulasi data
-SPSS tak boleh selesaikan masalah yg dihadapi
-digunakan utk analisis data sahaja.

Soalan Esei
1. Apakah kesahan dan kebolehpercayaan ujian
2. prosedur ujian yg berkesan
3. isu penilaian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peluang Kerjaya Jururawat

Peluang Kerjaya Jururawat
Rebutlah Peluang Kerjaya Ini..Budak Pj doakan kalian semua berjaya kelak....peace :)