Konsep
pengukuran
-
Proses mnghasilkan nilai kuantitatif utk mnentukn pngkat
pncapaian n kddkn mrd dlm kls.
Kesahan
ujian
-
Sejauh mna alat dpt mngukur apa yg ingin diukur
-
Ciri kesahan alat ukurn pentng supaya alat ukurn dpt
mngukur apa yg hndak diukur.
4 bentuk
kesahan
1. kesahan konstruk
-alat ukuran yg mngukur ssuatu
konstruk/gagasan
berasaskan teori
Cth : menepati masa
Knstruk : datang awal ke sekolah
2.
kesahan kandungan
i-mencakupi kndgn pengajaran
ii-markah murid tnjuk pncapaian plajar
tersebut
3.
kesahan kriteria
i-sejauh mana alat ukuran mghsilkn skor yg
ada hbgn dgn
bbrpa ukuran luaran.
4. kesahan logikal
5. kesahan muka
a. muka kandungan ujian/soalan
kebolehpercayaan
ujian
-
Ketebalan ukuranyg dhasilkn oleh alat trsebut
-
Ketekalan markah2 yg dihasilkan ujian itu
-
Ujian yg baik mmpunyai darjah ketekalan yg tnggi
-
Markah skor yg hampir sama
Jenis
kebolehpercayaan
-
Ukuran kestabilan
-
Ukuran kesetaraan
-
Ukuran ketekalan dalaman
-
Ukuran kesetaraan dan kestabilan
Data
dapat diukur dgn 4 jenis skor
1. nominal
- membezakan objek,org kpd
kategori yg bsifat kuantitatif & kualitatif
2. ordinal
- objek ikut susunan
-cth : kedudukan murid ikot
mark
3. Sela
-beza antara kategori yg sama
-cth: unit markh diguna utk
tentukn kddkan n buat perbandingan antara murid.
4. Nisbah
-nilai negatif dianggp x
bermakna.
-perbndingn 2 nilai diwakili
dlm bntuk nisbah 2:1
-cth : skla pada pembaris
Prinsip
ujian dan pengukursan dlm pnilaian
1. sebagai alat ukur
keberkesanan program
2. memenuhi objktif dan
kperluan
3.menentukan kaedah penilaian
Peringkat
dlm pelaksanaan penilaian p&p
-
Persediaan
-
Praktikal
-
Penilaian
-
Analisis
-
Interprate
Fungsi
pengukuran
-
Motivasi
-
Nilai kelemahan n kekuatan murid
-
Tngkatkan kcergasan murid ke thp optimum
5
syarat asas nk buat statistik
1. jenis skala pengukuran
2. kaedah pensampelan
3. bentuk taburan skor
4. ciri2 sampel
5. saiz sampel
T-Test
a.banding 1 komponen 2 ujian
b. banding 1 komponen 3 ujian
pembinaan
item
-
Sedia JPU
-
Tulis item
-
Semak item
-
Nilai item
-
Kajian rintis
Tujuan
analisis item
-
Kaji ciri item yg sesuai utk jadikan alat ukur pnguasaan
murid.
-
Tentukan kualiti item dr segi kesahan &
kebolehpercayaan
-
Knlpasti item yg sukar dan mudah
-
Tambah koleksi item yg baik simpan dlm bank item
Jenis
kesukaran
1. 0.7 ke atas = sgt mudah
2. 0.31 – 0.69 = sederhana
3. 0.1 – 0.3 = sgt susah
Soalan struktur
1.
jelaskan dgn cth 3 bhgian dlm item
a . rangsangan : bhgn yg mengandungi
maklumat/soalan itu didasarkan.
b. ada stamp : bhgn soalan yg
mengandungi tugasan
c. pilihan jwpn : bhgn soalan
yg mengandungi jwpn
2.
terdapat bbrapa kaedah utk tingkat kebolehpercayaan berlaku dlm
proses pemarkahan.
a. skor global : kaedah utk
menilai respon soalan esei melibtkan pnterjemahan skor drpd pmbacaan jawapan.
b. skor analitikal : kaedah
skor respon kpg soalan esei yg mlibtkan pmbacaan skema jwpn.
3.
nyatakan 4 kaedah utk tentukan kebolehpercayaan ujian
- uji dan ulang uji
- selari
- split half
- kuder richerdson
- pekali crombach alpha
4.
jelaskan 3 faktor beri kesan ke atas kebolehpercayaan ujian.
a. ciri penguji
b. prosedur
c. tempat
d. alatan
f. sifat sedia ada pada murid
g. pelaksanaan terlalu lama
5.
bagi 6 peringkat cara berfikir taksonomi kognitif
- pengetahuan
-kefahaman
-aplikasi
-analisis
-sintesis
-penilaian
6. proses
JSU
- penyediaan JSU
-membina item ujian
-buat ujian rintis
-pemurnian ujian
-dinilai oleh ahli subjek
7.
kepentingan JSU
-dapat elak ujian dibina
secara sembarangan.
-jamin kesahan dan
kebolehpercayaan ujian
-bolehkan ujian yg sama dapat
dibina oleh org lain
-dapat stabilkan taraf dan
aras kesukaran ujian
-prbndingan dpt dibuat antara
1 ujian dgn ujian yg lain.
8.
jenis ujian dan penilaian
- kognitif
- afektif
- psikomotor
Rujukan
ujian formatif & sumatif
-konsep
- tujuan
- kaedah
- selepas penilaian
- waktu penilaian
Pelaporan
penilaian
-
Struktur n gaya yg formal dan dokumen rasmi
-
-iluterasi tertentu spt jadual n graf
-
-tdpt kesimpulan thdp data yg dipersembahkan
Tujuan
pelaporan
-
Dokumen yg bersistem memaparkan pncpaian mrd
-
Rujukan guru dan ibu bapa
-
Laporan kpd phak skolah,pibg
-
Cth gred A, B, C, D
Terangkan
5 isu masakini dlm pj
-
Alatan x lengkap
-
Ujian xde prosedur yg lengkap
-
Guru takde pngalaman utk uji dgn tepat
-
Murid terlalu ramai
-
Tak dilaporkan dan didokumentasikan
-
Domain kemahiran diajar x dinilai secara seimbang
-
Ujian domain kognitif dlm pj kurang diberi perhatian
Cara
nak ukur tahap kecergasan kardiovaskular murid
-
Ujian treadmill
-
Ujian tekanan yg digabungkan dgn ujian EKG semasa senaman
-
Kadar nadi latihan menentukan kadar pemulihan
Apakah itu SPSS
-satu perisian yg mampu
mengurus datan dan analisis secara berstatistik
- mudah digunakan n boleh
memanipulasi data
-SPSS tak boleh selesaikan
masalah yg dihadapi
-digunakan utk analisis data
sahaja.
Soalan Esei
1. Apakah kesahan dan kebolehpercayaan
ujian
2. prosedur ujian yg berkesan
3. isu penilaian
Tiada ulasan:
Catat Ulasan