objektif
1.sejarah /akta-akta pj suaian
1.sejarah /akta-akta pj suaian
-3000s.m
di Negara China –therapentic
-kurun
19 – Amerika rawat anggota tentera cedera
-1940
– diubahsuai berkonsepkan kesukanan
-1948
– sukan OKU antarabangsa diwujudkan
2.kanak kanank istimewa di bawah siapa kementerian apa
-kementerian Pendidikan
-kementerian kesihatan
-kementerian pembanguan keluarga dan masyarakat
-kementerian buruh
3.konsep matlamat objektif rasional pj suaian
-diubahsuai utk golongan istimewa
-bantu murid jadi cergas melalui aktvt fizikal
-bentuk indvdu seimbang dari aspek JERIS
4.fpk dan kaitan ngn pj suaian.,matlamat fpk ngn pj suaian
-tekankan kpd pnguasaan murid OKU
-penguasaan dlm kmhiran melibtkan psikomotor & kognitif
5.fpk
-perkembangan indvdu menyeluruh ikut JERIS
-kepatuhan kpd agama dan ngara
-pmbntukan msyrkt yg berdisiplin
6 & 7. Psikomotor kognitif afektif
a. psikomotor
-
AKtiviti
fizikal terancang menjadi lebih penting
kerana banyak kecatatan yang dialami oleh
pelajar khas seperti kekejangan otot yng menyebabkan mereka sukar untuk
melakukan sesuatu pergerakan dan menghadkan pergerakan (Auxter, Pyfer dan
Huetting,1989).
-
Aspek
utama dalam program PJ Suaian
o psikomotor berkaitan fizikal
o motor
o kecergasan
o permaianan
-
melatih dan melazimkan keupayaan
mereka ke tahap yang optimum bagi menyediakan merka untuk menghadapi kehidupan
di luar sekolah
b. perkembangan
kognitif
-
memperkenalkan kepada pelajar kurang
upaya mengenai aktivit sukan dan permainan.
-
mendedahkan aspek2 keselamatan kepada
pelajar kuran upaya sebelum san selepas melakukan aktiviti sukan dan permainan.
c. perkembangan
afektif
-
menyediakansituasi ceriayang dapatmenggalakkan kesejahteraanemosikepadagolongan
istimewa
-
Dapat
meningkatkan aspek kehidupan murid PK :-perkembangan diriyg lebih baik ke arahkedewasaanyang
mantap.
-
PJK tempat murid2 inimeluahkan /mengekspresikan emosi.
-
Menggalakkanperasaan
harga dirisertamenimbulkanimej diri
positif
-
Membolehkan merekasaling berinteraksi dankerjasamamelalui aktivti sukan dan
permainan.
8.motivasi,bacalah apa2 motivasi
inrtinsik ke
Motivasi instrinsik
v Satu
bntuk motivasi yg dikaitkan dgn faktor dlman diri : keperluan minat,rasa ingin
tahu,rasa kepuasan diri
v Apabila
inginkn sesuatu akn dpatknnya dgn dorongan dan motivasi yg diperolehinya
v contoh
:
Ø aktiviti dalam kumpulan
Ø Demonstrasi
oleh guru secara kerap
Ø pengulangan
aktiviti oleh guru
Motivasi
ekstrinsik
v Berlawanan
dgn motivasi instrinsik
v Aktiviti
yg dilakukan utk dptkan gnjaran, pujian, elak dr hukuman, dptkn perhatian seseorg
yg disygi,utk pnuhi khndak sndiri
v Lebih
brsifat ekstrinsik krna mrka prlukan perhatian
v Motivasi
brbntuk : pghrgaan lisan, puji2an
v Motivasi
utk murid kurg upaya : Menghormati ,Perhatian & mengambil berat , Ganjaran :
v contoh
:
Ø memujuk
murid
Ø beri
hadiah
Ø lakukan
sentuhan
Ø sentiasa
beri pujian
9&10. kurikulum pj suaian tujuan halatuju
- Pendidikan Jasmani suaian mempunyai persamaan matlamat dan tujuan dengan Pendidikan Jasmani yang diperkenalkan di dalam kelas biasa. Pendidikan Jasmanibertujuan membantu murid menjadi cergas melalui pembelajaran aktiviti fizikal danamalan kecergasan. Pendidikan Jasmani juga membentuk individu yang seimbangdari aspek jasmani, emosi, rohani, sosial dan intelek.
- Pendidikan Jasmani suaian mempunyai persamaan matlamat dan tujuan dengan Pendidikan Jasmani yang diperkenalkan di dalam kelas biasa. Pendidikan Jasmanibertujuan membantu murid menjadi cergas melalui pembelajaran aktiviti fizikal danamalan kecergasan. Pendidikan Jasmani juga membentuk individu yang seimbangdari aspek jasmani, emosi, rohani, sosial dan intelek.
11.kesepaduan,penggabungjalinan,integrasi (keperluan,faedah)
* kesepaduan
-ajar murid
berdikari
-bantu
murid faham mengenai subjek dipelajari
-wujudkan
minat murid
-bentuk
situasi murid belajar apa yang mereka mahu
-tekankan
proses pembelajaran
-terapkan
nilai sosial
*penggagungjalinan
-integrasi
beberapa kemahiran
-proses
bersepadu dan menyeluruh
-aktiviti
dipelbagaikan dan menarik
-kemahiran
utama jadi fokus
-organisasi
kemahiran fleksibel
12.tunjang dalam pj suaian ada
berapa tunjang
-kemahiran
-kecergasan
-kesukanan
13.perbezaan pj dgn pj suaian
-pj suaian nak ajar murid pendidikan khas
-pj suaian dah diubahsuai ikut tahap murid OKU
14.fokus pj suaian kepada beberapa jenis kecacatan
-syndrom down -cerebral
parlsi
-autism -hyperaktif
15.alat ubahsuai
16kriteria pemilihan aktiviti(esei,struktur)
-tahap keupayaan murid
-peralatan
-kawasan dan infrastuktur
-falsafah pendidikan kebangsaan
-persekitaran
-tenaga pengajar
-sukatan matapelajaran
-tempoh masa
17.RKT,RKS ,RPH )matlamat ,tujuan,objektif,rasional
18.separated,inklusive (perpisahan kelas,kelas bersepadu)murid normal+cacat
19.objektif rendahkan aktiviti,ubah suai alatan
-memudahkan murid OKU
-menambah
minat murid
-menarik
minat
-meningkatkan
tahap keupayaan
struktur
1. modified pe,adoption pe,
2. nyatakan motivasi intrinsik
ekstrinsik?
Motivasi instrinsik
v Satu
bntuk motivasi yg dikaitkan dgn faktor dlman diri : keperluan minat,rasa ingin
tahu,rasa kepuasan diri
v Apabila
inginkn sesuatu akn dpatknnya dgn dorongan dan motivasi yg diperolehinya
v contoh
:
Ø aktiviti dalam kumpulan
Ø Demonstrasi
oleh guru secara kerap
Ø pengulangan
aktiviti oleh guru
Motivasi
ekstrinsik
v Berlawanan
dgn motivasi instrinsik
v Aktiviti
yg dilakukan utk dptkan gnjaran, pujian, elak dr hukuman, dptkn perhatian
seseorg yg disygi,utk pnuhi khndak sndiri
v Lebih
brsifat ekstrinsik krna mrka prlukan perhatian
v Motivasi
brbntuk : pghrgaan lisan, puji2an
v Motivasi
utk murid kurg upaya : Menghormati ,Perhatian & mengambil berat , Ganjaran :
v contoh
:
Ø memujuk
murid
Ø beri
hadiah
Ø lakukan
sentuhan
Ø sentiasa
beri pujian
3. kriteria pembentukan kurikulum
-berpusatkan subjek
-berpusatkan pelajar
-berpusatkan masalah
4. kesepaduan,integrasi,penggabungjalinan
*
kesepaduan
-ajar murid
berdikari
-bantu
murid faham mengenai subjek dipelajari
-wujudkan
minat murid
-bentuk
situasi murid belajar apa yang mereka mahu
-tekankan
proses pembelajaran
-terapkan
nilai sosial
*penggagungjalinan
-integrasi
beberapa kemahiran
-proses
bersepadu dan menyeluruh
-aktiviti
dipelbagaikan dan menarik
-kemahiran
utama jadi fokus
-organisasi
kemahiran fleksibel
5. motor halus motor
kasar
6. Kepentingan PJ suaian
-pertumbuhan
& perkmbgn fizikal
-pkmbgn
kognitif
-pkmbgn
afektif
-faktor
motivasi murid OKU
esei
1. rph pj suaian
2.
kriteria pemilihan aktiviti
-tahap keupayaan murid
*ikut kepada JERIS
-peralatan
Jenis
kecacatan/kekurangan
|
Peralatan
yang Digunakan
|
Buta
|
Bola yang mempunyai loceng
|
Buta
|
Velkro
|
Kecacatan fizikal (kaki)
|
Tiang gol pintu yang lebih luas
(penyerang)
|
Kecacatan fizikal (pakai kerusi
roda)
|
Tiang gol yang lebih rendah
(penjaga gol)
|
Autisme
|
Bola yang bewarna – warni (menarik
perhatian)
|
Pekak
|
Semua peralatan(tetapi diselitkan
dengan isyarat tangan dan mimik muka)
|
-kawasan dan infrastruktur
*setiap aktvt
perlukan infrastruktur berbeza
Aktiviti
|
Infrastruktur
|
Larian larian, lontaran, lompatan
|
Padang, trek
|
Bola keranjang
|
Gelanggang bola keranjang
|
Bola tampar
|
Gelanggang bola tampar
|
Hoki
|
Gelanggang hoki
|
Bola sepak
|
Padang
|
Bola jaring
|
Gelanggang bola jaring
|
Gimnastik
|
Gimnasium
|
Renang
|
Kolam renang
|
Pergerakan asas
|
Bilik pergerakan asas
|
Aerobik
|
Bilik aerobik
|
-falsafah pendidikan kebangsaan
-persekitaran
*persekiraran budaya
setempat.
*ikut pelbagai kaum
*aktiviti dpt
eratkan hubungan antara kaum
*persekitaran tempat
-tenaga pengajar
*bertggjwb
sampaikan ilmu
*bimbing murid
lakukan aktiviti yg dirancang
*ciri2 tenga
pngajar : suara jelas,ada eye contct,bahasa badan, tunjuk mimik muka yg sesuai,
bagi respon dkt pljar,sabar, bg motivasi, peka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan