Jumaat, 2 November 2012

SOALAN SPOT PJM 3114- PJ SUAIAN (2012)


objektif
1.sejarah /akta-akta pj suaian
-3000s.m di Negara China –therapentic
-kurun 19 – Amerika rawat anggota tentera cedera
-1940 – diubahsuai berkonsepkan kesukanan
-1948 – sukan OKU antarabangsa diwujudkan

2.kanak kanank istimewa di bawah siapa kementerian apa
-kementerian Pendidikan
-kementerian kesihatan
-kementerian pembanguan keluarga dan masyarakat
-kementerian buruh

3.konsep matlamat objektif rasional pj suaian
-diubahsuai utk golongan istimewa
-bantu murid jadi cergas melalui aktvt fizikal
-bentuk indvdu seimbang dari aspek JERIS

4.fpk dan kaitan ngn pj suaian.,matlamat fpk ngn pj suaian
-tekankan kpd pnguasaan murid OKU
-penguasaan dlm kmhiran melibtkan psikomotor & kognitif

5.fpk
-perkembangan indvdu menyeluruh ikut JERIS
-kepatuhan kpd agama dan ngara
-pmbntukan msyrkt yg berdisiplin

6 & 7. Psikomotor kognitif afektif
a. psikomotor
-     AKtiviti fizikal  terancang menjadi lebih penting kerana banyak kecatatan yang dialami oleh  pelajar khas seperti kekejangan otot yng menyebabkan mereka sukar untuk melakukan sesuatu pergerakan dan menghadkan pergerakan (Auxter, Pyfer dan Huetting,1989).
-     Aspek utama dalam program PJ Suaian
o psikomotor berkaitan fizikal
o motor
o kecergasan
o permaianan
-     melatih dan melazimkan keupayaan mereka ke tahap yang optimum bagi menyediakan merka untuk menghadapi kehidupan di luar sekolah

b. perkembangan kognitif
-     memperkenalkan kepada pelajar kurang upaya mengenai aktivit sukan dan permainan.
-     mendedahkan aspek2 keselamatan kepada pelajar kuran upaya sebelum san selepas melakukan aktiviti sukan dan permainan.

c. perkembangan afektif
-     menyediakansituasi ceriayang dapatmenggalakkan kesejahteraanemosikepadagolongan istimewa
-     Dapat meningkatkan aspek kehidupan murid PK :-perkembangan diriyg lebih baik ke arahkedewasaanyang mantap.
-     PJK tempat murid2 inimeluahkan /mengekspresikan emosi.
-     Menggalakkanperasaan harga dirisertamenimbulkanimej diri positif
-     Membolehkan merekasaling berinteraksi dankerjasamamelalui aktivti sukan dan permainan.

8.motivasi,bacalah apa2 motivasi inrtinsik ke
Motivasi instrinsik
Satu bntuk motivasi yg dikaitkan dgn faktor dlman diri : keperluan minat,rasa ingin tahu,rasa kepuasan diri
Apabila inginkn sesuatu akn dpatknnya dgn dorongan dan motivasi yg diperolehinya
contoh :
Ø  aktiviti  dalam kumpulan
Ø  Demonstrasi oleh guru secara kerap
Ø  pengulangan aktiviti oleh guru

Motivasi ekstrinsik
Berlawanan dgn motivasi instrinsik
Aktiviti yg dilakukan utk dptkan gnjaran, pujian, elak dr hukuman, dptkn perhatian seseorg yg disygi,utk pnuhi khndak sndiri
Lebih brsifat ekstrinsik krna mrka prlukan perhatian
Motivasi brbntuk : pghrgaan lisan, puji2an
Motivasi utk murid kurg upaya : Menghormati ,Perhatian & mengambil berat , Ganjaran :
contoh :
Ø  memujuk murid
Ø  beri hadiah
Ø  lakukan sentuhan
Ø  sentiasa beri pujian

9&10. kurikulum pj suaian tujuan halatuju
-
Pendidikan Jasmani suaian mempunyai  persamaan matlamat dan tujuan dengan Pendidikan Jasmani yang diperkenalkan di dalam kelas biasa. Pendidikan Jasmanibertujuan membantu murid menjadi cergas melalui pembelajaran aktiviti fizikal danamalan kecergasan. Pendidikan Jasmani juga membentuk individu yang seimbangdari aspek jasmani, emosi, rohani, sosial dan intelek.

11.kesepaduan,penggabungjalinan,integrasi (keperluan,faedah)
* kesepaduan
-ajar murid berdikari
-bantu murid faham mengenai subjek dipelajari
-wujudkan minat murid
-bentuk situasi murid belajar apa yang mereka mahu
-tekankan proses pembelajaran
-terapkan nilai sosial

*penggagungjalinan
-integrasi beberapa kemahiran
-proses bersepadu dan menyeluruh
-aktiviti dipelbagaikan dan menarik
-kemahiran utama jadi fokus
-organisasi kemahiran fleksibel

12.tunjang dalam pj suaian ada berapa tunjang
-kemahiran
-kecergasan
-kesukanan

13.perbezaan pj dgn pj suaian
-pj suaian nak ajar murid pendidikan khas
-pj suaian dah diubahsuai ikut tahap murid OKU

14.fokus pj suaian kepada beberapa jenis kecacatan
-syndrom down            -cerebral parlsi
-autism                               -hyperaktif
15.alat ubahsuai

16kriteria pemilihan aktiviti(esei,struktur)
-tahap keupayaan murid
-peralatan
-kawasan dan infrastuktur
-falsafah pendidikan kebangsaan
-persekitaran
-tenaga pengajar
-sukatan matapelajaran
-tempoh masa


17.RKT,RKS ,RPH )matlamat ,tujuan,objektif,rasional
18.separated,inklusive (perpisahan kelas,kelas bersepadu)murid normal+cacat

19.objektif rendahkan aktiviti,ubah suai alatan
-memudahkan murid OKU
-menambah minat murid
-menarik minat
-meningkatkan tahap keupayaan

struktur
1. modified pe,adoption pe,

2. nyatakan motivasi intrinsik ekstrinsik?
Motivasi instrinsik
Satu bntuk motivasi yg dikaitkan dgn faktor dlman diri : keperluan minat,rasa ingin tahu,rasa kepuasan diri
Apabila inginkn sesuatu akn dpatknnya dgn dorongan dan motivasi yg diperolehinya
contoh :
Ø  aktiviti  dalam kumpulan
Ø  Demonstrasi oleh guru secara kerap
Ø  pengulangan aktiviti oleh guru

Motivasi ekstrinsik
Berlawanan dgn motivasi instrinsik
Aktiviti yg dilakukan utk dptkan gnjaran, pujian, elak dr hukuman, dptkn perhatian seseorg yg disygi,utk pnuhi khndak sndiri
Lebih brsifat ekstrinsik krna mrka prlukan perhatian
Motivasi brbntuk : pghrgaan lisan, puji2an
Motivasi utk murid kurg upaya : Menghormati ,Perhatian & mengambil berat , Ganjaran :
contoh :
Ø  memujuk murid
Ø  beri hadiah
Ø  lakukan sentuhan
Ø  sentiasa beri pujian

3. kriteria pembentukan kurikulum
-berpusatkan subjek
-berpusatkan pelajar
-berpusatkan masalah

4. kesepaduan,integrasi,penggabungjalinan
* kesepaduan
-ajar murid berdikari
-bantu murid faham mengenai subjek dipelajari
-wujudkan minat murid
-bentuk situasi murid belajar apa yang mereka mahu
-tekankan proses pembelajaran
-terapkan nilai sosial

*penggagungjalinan
-integrasi beberapa kemahiran
-proses bersepadu dan menyeluruh
-aktiviti dipelbagaikan dan menarik
-kemahiran utama jadi fokus
-organisasi kemahiran fleksibel

5. motor halus motor kasar

6. Kepentingan PJ suaian
-pertumbuhan & perkmbgn fizikal
-pkmbgn kognitif
-pkmbgn afektif
-faktor motivasi murid OKU




esei
1. rph pj suaian

2. kriteria pemilihan aktiviti
-tahap keupayaan murid
   *ikut kepada JERIS
-peralatan
Jenis kecacatan/kekurangan
Peralatan yang Digunakan
Buta
Bola yang mempunyai loceng
Buta
Velkro
Kecacatan fizikal (kaki)
Tiang gol pintu yang lebih luas
(penyerang)
Kecacatan fizikal (pakai kerusi roda)
Tiang gol yang lebih rendah
(penjaga gol)
Autisme
Bola yang bewarna – warni (menarik perhatian)
Pekak
Semua peralatan(tetapi diselitkan dengan isyarat tangan dan mimik muka)

-kawasan dan infrastruktur
    *setiap aktvt perlukan infrastruktur berbeza
Aktiviti
Infrastruktur
Larian larian, lontaran, lompatan
Padang, trek
Bola keranjang
Gelanggang bola keranjang
Bola tampar
Gelanggang bola tampar
Hoki
Gelanggang hoki
Bola sepak
Padang
Bola jaring
Gelanggang bola jaring
Gimnastik
Gimnasium
Renang
Kolam renang
Pergerakan asas
Bilik pergerakan asas
Aerobik
Bilik aerobik



















-falsafah pendidikan kebangsaan
-persekitaran
   *persekiraran budaya setempat.
   *ikut pelbagai kaum
   *aktiviti dpt eratkan hubungan antara kaum
   *persekitaran tempat

-tenaga pengajar
    *bertggjwb sampaikan ilmu
    *bimbing murid lakukan aktiviti yg dirancang
    *ciri2 tenga pngajar : suara jelas,ada eye contct,bahasa badan, tunjuk mimik muka yg sesuai, bagi respon dkt pljar,sabar, bg motivasi, peka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Peluang Kerjaya Jururawat

Peluang Kerjaya Jururawat
Rebutlah Peluang Kerjaya Ini..Budak Pj doakan kalian semua berjaya kelak....peace :)